Kultúra

Dogma 95 – významný filmový míľnik

Hnutie významne ovplyvňujúce modernú kinematografiu (Foto: youtube.com)

Po prvom prečítaní môže nadpis pôsobiť ako názov nejakej vyhlášky. Od politiky to má však veľmi ďaleko, aj keď slovo dogma, rovnako ako zákony a vyhlášky, určuje isté pravidlá. Čo to teda Dogma 95 vlastne je?

Dogma 95 je hnutie dánskych filmárov, ktorí v roku 1995 prišli so súborom pravidiel definujúcim špecifický spôsob natáčania filmov. Hlavným cieľom tohto hnutia bolo vrátiť sa k jednoduchosti filmu, zbaviť sa vizuálnych a špeciálnych efektov, filtrov v kamerách, osvetlenia, používania kulís, žeriavov a statívov či úpravy materiálu. Snažili sa vytvoriť čo najčistejší“ filmu a sprostredkovať tak divákovi autentickú snímku so zameraním len na dej a postavy.

Otcovia Dogmy 95, zľava Lars von Trier a Thomas Vintenberg (Foto: theredlist.com)
Otcovia Dogmy 95, zľava Lars von Trier a Thomas Vintenberg (Foto: theredlist.com)

Otcovia hnutia, ktorému sprvu mnoho ľudí predpovedalo koniec, sú dánski režiséri Thomas VintenbergLars von Trier. Za spoluzakladateľov sa považujú aj ďalší dvaja režiséri, Kristian LevringSøren Kragh-Jacobsen. Posledný zmienený k podnetom vzniku Dogmy 95 pripisuje aj snahu odlíšiť sa od americkej filmovej produkcie. V článku dostupnom na stránke www.ceskatelevize.cz je Kragh-Jacobsenova definícia hnutia: „Dogma 95 je spôsob, ako sa oslobodiť od technickej závislosti od drahých žeriavov, filtrov a svetlomerov. V tom Ameriku my Európania nemôžeme predbehnúť, musíme hľadať inú cestu.“

Aby boli ciele hnutia naplnené, stanovil Lars von Trier 10 pravidiel pre natáčanie filmov, s ktorými sa možno stretnúť aj pod názvom Sľub čistoty. Pre správny film Dogmy 95 platí, že:

  1. Natáčanie musí prebiehať na mieste deja. Dovážanie rekvizít je neprípustné (ak je nejaká rekvizita pre príbeh nevyhnutná, natáčanie musí byť presunuté na miesto, kde sa potrebná rekvizita nachádza).
  2. Zvuk a obraz nesmú byť nahrávané oddelene (použitá môže byť len tá hudba, ktorá hrá v pozadí pri natáčaní danej scény).
  3. Kamera musí byť držaná v ruke. Je povolený akýkoľvek pohyb alebo nehybnosť kamery dosiahnuteľná rukou.
  4. Film musí byť farebný. Špeciálne osvetlenie je neprípustné (ak nedostatok svetla natáčanie neumožňuje, treba scénu zrušiť alebo upevniť na kameru jednu lampu).
  5. Optické efekty a filtre sú zakázané.
  6. Film nesmie obsahovať povrchnú akciu (vraždy, zbrane a pod. sa nesmú vyskytovať).
  7. Časový a geografický posun je zakázaný (film sa musí odohrávať tu a teraz).
  8. Žánrové filmy nie sú prijateľné.
  9. Formát filmu musí byť Academy 35 mm.
  10. Režisér nesmie byť uvedený v titulkoch.

Prvý výtvor spĺňajúci kritériá Dogmy 95 bol film Rodinná oslava z roku 1998, natočený Thomasom Vintenbergom. Nasledovala snímka Idioti, natočená v tom istom roku Larsom von Trierom, v ktorej boli herci pre čo najdôslednejšie dodržanie pravidiel natáčania nútení skutočne súložiť. Na pravidlá definované Dogmou 95 sa dôkladne dbalo. Zvuk je aj napriek mnohým výkyvom neupravený a kamera vzbudzuje amatérsky dojem, no práca s ňou je dokonale podriadená pravidlám.

Sám Thomas Vintenberg však skoro stratil vieru v úspech Dogmy 95 a v roku 1999 prehlásil, že je mŕtva. Napriek jeho negatívnej vízii budúcnosti Sľub čistoty zložili mnohí filmári v Španielsku či Taliansku a hnutie preplávalo dokonca aj oceány. Priaznivci Trierovho a Vintenbergovho hnutia sa našli aj v Spojených štátoch, Chile alebo aj v Južnej Kórei. Každý z tvorcov takýchto filmov sa po úspešnom dodržaní všetkých pravidiel dočkal od tvorcov hnutia aj certifikátu. Úspech Dogmy 95 prekonal očakávania všetkých, ktorí sa podieľali na jej vzniku. Trierovo desatoro slúži často ako príklad pre autorov, ktorí ešte len začínajú a pripravujú svoje debuty.

Vzor certifikátu, ktorí obdržali autori po splnení všetkých podmienok Dogmy 95 (Foto: en.wikipedia.org)
Vzor certifikátu, ktorí dostali autori po splnení všetkých podmienok Dogmy 95 (Foto: en.wikipedia.org)

Napriek originalite a dobre myslenej ideológii nie sú snímky držiace sa pôvodných pravidiel z roku 1995 veľmi úspešné a slovenskému divákovi sa ich názvy len sťažka dostanú do uší. K tým komerčne úspešnejším patria už vyššie spomenuté snímky Idioti a Rodinná oslava alebo dánsko-švédska snímka Taliančina pre začiatočníkov.

Snímky natočené podľa Dogmy 95 sa netešia veľkému komerčnému úspechu (Foto: impawards.com)
Snímky natočené podľa Dogmy 95 sa netešia veľkému komerčnému úspechu (Foto: impawards.com)

Poznáte nejaké filmy, ktoré spĺňajú pravidlá Dogmy 95 alebo sa svojím spracovaním k týmto pravidlám aspoň približujú? Redakcia Unipo Press bude potešená, ak sa s ňou podelíte o svoje postrehy.  😉

 

Marcel Kušnír

Verný filmový fanúšik. Tento fenomén sa ma drží už nespočetne veľa rokov a preto aj väčšinu svojich článkov venujem filmovej téme. Okrem filmov som veľkým milovníkom hudby a literatúry. V obľube mám hlavne thrillery (čo platí aj pre knihy aj pre filmy). Preferujem rockovú a metalovú hudbu, no taktiež si veľmi rád vypočujem filmové soundtracky. Voľné chvíle si rád spríjemním dobrým filmom alebo knihou.

Komentovať

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *