Dňa 5. júna 2025 sa v Prešove, v srdci regiónu Šariš, uskutočnilo významné medzinárodné akademické podujatie. III. Slovensko-maďarské rektorské fórum organizované pod záštitou Prešovskej univerzity privítalo rektorov a rektorky univerzít zo Slovenska a Maďarska spolu so zástupcami vlád oboch krajín. Počas dvojdňového stretnutia, ktoré prebiehalo 5. a 6. júna, diskutovali o aktuálnych výzvach a smerovaní vysokého školstva.
Na záverečnej tlačovej konferencii vystúpili významní predstavitelia akademickej sféry a štátnej správy. Medzi účastníkmi boli Róbert Zsembera, štátny tajomník pre vysoké školstvo a akademický výskum SR, a Veronika Varga-Bajusz, štátna tajomníčka Maďarskej republiky pre vysokoškolské vzdelávanie, odborné vzdelávanie a vzdelávanie dospelých.
Diskusiu doplnili aj Vladimír Hiadlovský, prezident Slovenskej rektorskej konferencie a rektor Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, László Borhy, prezident Maďarskej rektorskej konferencie a rektor Univerzity Eötvösa Loránda, a Peter Kónya, rektor Prešovskej univerzity, ktorý bol zároveň hostiteľom podujatia.

(Zdroj: DZ)
Hiadlovský vníma spoluprácu slovensko-maďarských vysokých škôl za veľmi zmysluplnú. Chce, aby kolaborácia pokračovala a prinášala aj naďalej pozitívne výsledky. Zsembera považuje prítomnosť maďarských vysokých škôl na našom území za pozoruhodnú. Vníma ju ako významný potenciál, ktorý je možné ešte viac posilniť rozšírením slovenskej akademickej účasti. „Týmto spojenectvom chceme inšpirovať iné krajiny a zároveň ovplyvniť politické rozhodnutia v oblasti vzdelávania a pracovného trhu. Našim cieľom je, aby spolupráca bola atraktívna pre študentov a prispela k rozvoju a zlepšeniu inkluzivity akademických vzťahov.“
Okrem toho poznamenal, že medzinárodná spolupráca vysokých škôl by mala byť dynamickejšia, a to s dôrazom na akademické rebríčky a strategické ciele. Univerzity by sa nemali zameriavať len na kvalitu vzdelávania, ale aj na bezpečné a podnetné prostredie pre študentov. Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR preto aktívne rieši výzvy, ktorým študenti čelia a podporuje ich rozvoj.
Starostlivosť o duševné zdravie je nevyhnutné, a preto sa plánujú príslušné aktivity, projekty, možnosti psychologického poradenstva a odborné školenia. Za dôležité tiež považujú zabezpečenie jasných postupov riešenia krízových situácií a ochranu študentov v prípade ohrozenia. K tomu by mala prispieť legislatíva, a to zlepšením zákona o vysokých školách, definovaním oprávnení voči študentom a zabezpečením bezpečného akademického prostredia s efektívnymi preventívnymi opatreniami.
Skúsenosti Česka a Poľska ponúkajú cenné príklady riešenia bezpečnostných výziev na vysokých školách. A práve tieto poznatky môžu slúžiť ako inšpirácia pri vytváraní efektívnych stratégií na ochranu študentov a zlepšenie akademického prostredia.
Komentovať