Žijeme v dobe, kde je dnes každý odborník na všetko. Zdá sa, že každý všetkému rozumie a preto má potrebu sa ku všetkému vyjadrovať. No niekedy je mlčať zlato. Zoberme si takú e-mobilitu. Tá sa netýka len osobných áut ale aj nákladnej dopravy, úžitkových áut a hromadnej dopravy. V súčasnosti má elektromobilita dosť priaznivcov, no stále prevládajú jej odporcovia. Ja dokážem pochopiť obe strany.
Som človek, ktorý sa netají tým, že miluje spaľovacie autá. Vyskúšal som ich už pomerne dosť, či už ako spolujazdec alebo vodič. Ale takisto som si vyskúšal aj niekoľko elektromobilov. A musím povedať, že na každom sa mi páči niečo iné a tvrdím, že v niektorých prípadoch by som si vybral práve elektrické auto.
Jediné, čo mi na celej e-mobilite prekáža, je jej násilné pretláčanie a tvrdenie, že je to jediná možná cesta. No pri pohľade na dnešnú infraštruktúru ten pocit rozhodne nemám. Navyše Európska únia schválila zákaz predaja spaľovacích áut, ktorý má začať platiť v roku 2035. Ja verím, že sa tak nestane a že na naďalej budeme môcť jazdiť na spaľovacích autách.
Negatíva elektromobilov
Poďme si uviesť zopár príkladov, prečo si myslím, že sa to nestane. Prvou prekážkou môže byť cena auta. Ak sa pozriete do cenníka akéhokoľvek modelu, ktorý ponúka spaľovací aj elektrický motor, tak zistíte, že elektrická verzia je drahšia aj o 10 000€. A to je slušný rozdiel. Navyše oproti spaľovaciemu autu bude mať menší dojazd. Je pravdou, že elektromobily, ktoré sa predstavujú v posledných mesiacoch majú už pomerne nízke ceny, no musíme sa pozrieť na to, čo za danú cenu dostaneme. Auto bude vybavené najmenšou batériou s najnižším výkonom a pomalším nabíjaním. Ak si do takého auta navolíte väčšiu kapacitu batérie, vyšší výkon a pohon 4×4, viete cenu auta navýšiť o 10 000 až 15 000€. A to je slušná suma.
Ďalším negatívom elektromobilov je ich dojazd. Súčasné elektromobily ho majú na úrovni okolo 500 kilometrov. Áno, niekto môže namietať, že jemu to stačí, no väčšina spaľovacích áut má dojazd aj 800 kilometrov a existujú aj autá, ktorým keď natankujete plnú nádrž, tak prejdú aj 1500 kilometrov. A to je rozdiel. Na druhej strane musím spomenúť aj to, že je to vec, ktorú vedia dosiahnuť pomocou väčších batérií a už teraz viem, že v budúcnosti budeme mať elektromobily s dojazdom okolo 1000 kilometrov. Chce to len čas.
Najväčším problémom celej e-mobility je infraštruktúra nabíjacích staníc. Myslím si, že budovanie nabíjačiek by malo byť rýchlejšie a efektívnejšie. Ako príklad môžem uviesť menšie mestá, kde výkonné nabíjacie stanice chýbajú. Mesto Bardejov zatiaľ nemá silnejšiu nabíjaciu stanicu ako 50kWh a to je zlé. Pritom by sa tento problém dal jednoducho vyriešiť postavením jedného nabíjacieho stojanu na každej existujúcej väčšej čerpacej stanici. Sieť čerpacích staníc je veľmi bohatá a ak by sa k tomu pridali nabíjačky, hneď by to bolo lepšie. Čo je však väčší problém, je nočné pomalé nabíjanie doma. Batérie elektromobilov sú skôr stavané na pomalé nabíjanie a počítajú s tým, že majitelia si ich budú nabíjať doma. A neviem si predstaviť, že ľudia žijúci v bytovkách budú nabíjať autá z domu. Je to vysoko nerealizovateľné. Aj toto je dôvod, prečo si myslím, že tento zákaz nebude platný od spomínaného roku.
Nakoniec už aj samotné automobilky prišli na to, že zákazníkom nevyhovujú elektrické autá a vracajú sa späť k vývoju spaľovacích motorov. Ako príklad uvediem Mercedes-Benz CLA. Ten mal byť v novej generácii čisto elektrický, no na základe odozvy od zákazníkov musel do neho začať vyvíjať spaľovací motor, aby mohol byť v ponuke aspoň hybridný model. A výsledkom je motor s objemom 1,5 litra, ktorý bude na výber pri tomto modeli. Niektoré automobilky dokonca sťahujú z predaja svoje elektrické modely, pretože sa vôbec nepredávajú. Dokonca aj sám riaditeľ značky Bugatti-Rimac, Mate Rimac potvrdil, že ich zákazníci nechcú elektrické autá, a preto predstavili unikátny 16 valcový motor s hybridnou technológiou. To, že elektromobily nie sú medzi ľuďmi obľúbené, dotvára aj fakt, že v prvej desiatke najpredávanejších áut v Európe je len jeden elektromobil. Ide o Teslu Model Y. Značku Tesla teraz rozoberať nebudem, pretože o nej by tento text bol dvojnásobné dlhší. To môže byť téma v ďalšom príspevku:).
Pozitíva elektromobilov
Na druhej strane majú elektromobily aj pomerne dosť výhod. Jednou z tých najväčších je úplne ticho v interiéri a okamžité zrýchlenie vďaka okamžitému nástupu krútiaceho momentu. Tieto autá sú vhodné najmä do miest, kde si viem predstaviť ako fleetové autá taxislužieb a prepravných spoločností, pretože majú lokálne nulové emisie a nízku spotrebu, a tým pádom aj väčší mestský dojazd. Ak by som žil v nejakom veľkom európskom meste a nepotreboval jazdiť denne 400 kilometrov, automaticky by som išiel do pomerne malého, ale svižného elektromobilu. Navyše momentálne jedno z mojich obľúbených áut je práve takéto auto. Ide konkrétne o Renault 5. Ako výhodu môžeme považovať aj vnútorný priestor elektromobilov. Automobilky sa snažia vytvárať autá, ktoré sú oproti spaľovacím priestrannejšie, pretože majú batérie uložené v podlahe, a tým pádom v interiéri vzniká rovná podlaha. Pre niekoho môže byť výhodou aj dizajn. Väčšinu elektromobilov viete rozoznať na prvý pohľad, pretože sa dizajnéri môžu viac uvoľniť. Dôvodom je, že pod kapotou nie je motor a tým pádom nie je nutné v prednej časti vytvárať rôzne nasávacie otvory, aby chladili motor.
Väčšina elektromobilov, čo som mal možnosť vyskúšať, však neponúka emóciu. Ide skôr o autá, ktoré cielia na pokojných a normálnych ľudí, ktorí používajú auto ako bežný nástroj. No nájde sa aj zopár elektromobilov, ktoré vyčaria úsmev na tvári aj petrolheadovi. Hovorím z vlastnej skúsenosti, keď som mal možnosť vyskúšať Hyundai Ioniq 5N. To auto je vyslovene postavené pre autičkárov, pretože je vybavené virtuálnou prevodovkou s obmedzovačom a do reproduktorov generuje zvuk spaľovacieho motora. Keď to predstavili, tak som si hovoril, že čo to je za nezmysel, no po vlastnej skúsenosti je to najzábavnejší elektromobil, akým som zatiaľ jazdil. Niektoré elektromobily však môžu pôsobiť vyslovene nepríjemne, pretože v úplne obyčajne vyzerajúcom aute máte 400 koní a zrýchlenie auta je okolo 4 sekúnd. Ak viete, čo máte čakať, tak sa na to pripravíte, no zažil som aj momenty keď som viezol človeka, ktorému sa po pár zrýchleniach urobilo zle a celý deň ho bolela hlava. Takže s elektromobilom je potrebné sa naučiť jazdiť.
Na záver si to trochu zhrňme. Elektromobily majú zmysel v určitých prípadoch, sú rýchle, no zároveň vďaka batériám pomerne ťažké a je potrebné sa na nich naučiť jazdiť. Výhodou je, že sú tiché a priestranné, no ich nevýhoda je ich dojazd a doba nabíjania. Myslím si, že elektromobil je vhodný ako druhé, prípadne tretie auto do rodiny, no dnes ako jediné auto nedáva zmysel. Ak sa zmenia veci, ktoré som spomenul vyššie, tak si myslím, že v budúcnosti budú dávať zmysel, no tá doba tu ešte nie je a podľa mňa nebude ani v roku 2035. Raz sa toho dožijeme, no je to ešte ďaleká hudba budúcnosti. Navyše ľudia mali predsudky aj keď prešli od koní k prvým autám. Ako povedal Henry Ford: „Keby som sa ľudí spýtal, čo chcú, povedali by rýchlejšie kone.“ Myslím si, že v budúcnosti to bude rovnaké.
Komentovať