Farby máme všade okolo seba, od oblečenia, cez interiérový dizajn až po reklamu a branding. Často krát si neuvedomujeme, aký hlboký vplyv majú na naše emócie, správanie ale aj na samotné myšlienky. Pozrieme sa na to, aký konkrétny vplyv môžu mať jednotlivé farby na naše nálady a správanie.
Červená- farba energie a vášne
Farba, ktorá zvyčajne evokuje silné emócie, ako je vášeň, láska, ale aj hnev. Je to energická farba, ktorá môže stimulovať zvýšenú aktivitu a rýchle reakcie. Z tohto dôvodu sa červená často používa v marketingu a reklame na zvýšenie pozornosti. Počas tohto vianočného obdobia sú obchody priam zaplnené touto sýto červenou farbou, či už pri označení zľavy na cenovkách alebo na veľkom plagáte pred obchodom, čo ma v zákazníkoch vyvolávať práve spomínanú zvýšenú aktivitu v tomto prípade v nakupovaní.
Modrá- farba pokoja a dôvery
Táto farba sa spája s pokojom, dôverou a stabilitou. Mnoho firiem, ktoré sa chcú prezentovať ako seriózne a spoľahlivé, používajú túto farbu vo svojich logách a kanceláriách. Modrá tiež podporuje sústredenie a produktivitu, preto sa často nachádza v pracovných a vzdelávacích prostrediach.
Žltá- farba optimizmu a pozornosti
Spája sa s pozitívnym myslením a šťastím, ale ak je jej už príliš môže vyvolať aj pocit istej nervozity. Používa sa taktiež v marketingu na upútanie pozornosti a evokuje v nás pocit radosti. Dokáže podporovať taktiež kreativitu a radosť, preto môže byť vhodná napríklad v detských izbách alebo v reklamách spojených s kreativitou.
Zelená- farba rovnováhy a prírody
Je považovaná za upokojujúcu farbu, ktorá podporuje relaxáciu a regeneráciu. Zelená je taktiež farbou zdravia, preto sa často využíva v oblasti wellness a environmentálnych kampaní. V reklame populárna najmä pri propagácií udržateľnosti a bio produktov.
Čierna- farba autority a elegancie
Môže vyjadrovať eleganciu, autoritu alebo tajomstvo. Je spojená s vážnosťou a sofistikovanosťou, ale taktiež aj so smútkom alebo negatívnymi emóciami, ako sú depresia a zúfalstvo. Čierna je veľmi univerzálna a často sa používa na vytvorenie silného vizuálneho dojmu.
Psychológia farieb sa dá využiť v rôznych oblastiach, je už len na nás, ako veľmi sa necháme nimi ovplyvňovať a ako na nás budú jednotlivé farby vplývať. Každá farba má síce svoje vlastné vyžarovanie, ale na každého z nás to môže mať úplne iný dopad.
Komentovať