Kultúra

RECENZIA DEADPOOL – Keď stačí komiks rozpohybovať

S veľkou silou prichádza veľká nezodpovednosť (Foto: foxmovies.com)

Kedysi westerny a horory, dnes komiksové adaptácie. Je Deadpool len ďalšou nevýraznou „komiksovkou“ v poradí? Postava, na ktorú sa čakalo snáď od dôb Raimiho Spider-Mana. Žoldnier s hubou (v origináli „Merc with mouth“) sa konečne dočkal vlastného filmu. Spider-Man môže byť najznámejšou postavu MARVEL Comics, Iron Man zas (vďaka Marvel Cinematic Universe a Robertovi D. Juniorovi) popkultúrne najvýraznejšou, no Deadpool je dnes jednoznačne najvtipnejšou, najakčnejšou a najdrsnejšou postavou. Minimálne do času, kým nám kiná (alebo Netflix) neponúknu Punishera, BladeaGhost Ridera. Ak steDeadpoola zatiaľ nevideli, nečítajte ďalej! Najskôr bežte do kina, stálo to za to.

Komiksová adaptácia je dnes už pevne ukotvený spôsob produkcie s občasným experimentom. Príbehy z rodu hrdinov sú rovnicami, len za = je stále iná postava. Publikum však bavia, za to vďačíme práve týmto experimentom či výkyvom z totožnej štruktúry. Raz je to vtipný príbeh o bývalom zlodejovi (Ant-Man), raz morálna úvaha o supervojakovi (Captain America), inokedy vesmírna odysea o nesúrodom tíme vesmírnych ochrancov (Guardians of Galaxy). Zámerne tu nespomínam DC Comics. Na ich filmový vesmír si musíme ešte chvíľu počkať. O niečo vyše mesiaca nás čaká v kinách ešte len druhý film v paralelnom DC Cinematic Universe Batman vs. Superman: Dawn of Justice.

Deadpool potreboval vtip, akciu, ale najmä dve veci – rating R a búranie bariéry medzi publikom a postavou. Práve po oznámení, že Deadpool bude „restricted“, sa tvorcom otvorili možnosti. Mohli zostať nadávky, cynizmus, drsné akčné scény (chudák motorkár na bilborde). Z komiksu sa prenieslo ajDeadpoolovo špecifikum komentovania deja. Deadpool je jediná postava v komikse, ktorá si uvedomuje svoju prítomnosť v komikse. To sa režisérovi Timovi Millerovi podarilo preniesť (s úžasnou asistenciouRyana Reynoldsa) aj na plátno. Deadpool vás v kine pozdraví, odkloní kameru pri nechutnej scéne a pri spomalenom zábere zaspomína na svoju minulosť vojaka špeciálnej jednotky s menom Wade Wilson.

Nie je to ani zďaleka najlepší film, ale je to najlepšia adaptácia komiksu, akú sme tu doteraz mali. Som zvedavý na výzvu Snyderovho Batmana, ktorý v podaní Bena Afflecka v tých pár záberoch vyzerá ako vystrihnutý z Temného Rytiera Franka Millera, ale o tom po premiére v marci. Deadpool sa nedal nafilmovať lepšie. Chýbal mu len o čosi lepší scenár, pretože sa dej scvrkol len na krátky film o antihrdinovi, ktorý je (veľmi efektne) doplnený prestrihmi na premenu Wadea na Deadpoola. A možno mu ešte chýbala dohoda medzi MARVEL Comics a štúdiom 20th Century FOX, ktorá bola MARVEL Comics zamietnutá (FOX si to tak trochu zaslúžil za odmietnutie „požičania“ postavy Galactusa do pripravovaného sequelu Guardians of Galaxy). Potom by sme si v kinách mohli vychutnať vtipy týkajúce sa nielen X-Menov, ale aj Avengerov. Napriek týmto menším nedostatkom bol Deadpool zážitkom. Je výbornou adaptáciou, ktorú jednoznačne ťahá hlavný herec Ryan Reynolds. Je výkladnou skriňou mnohých popkultúrnych fenoménov – zmienky o Star Wars, o Liamovi Neesonovi, o Wolverinovi alebo o Patrickovi StewartoviJamesovi McAvoyovi, ktorí hrali Professora X (vodcu X-Menov) naprieč celou sériou X-Men filmov. Je odozvou na tradičný typ filmu o superhrdinovi.

Premyslená marketingová kampaň zburcovala záujem o tohto hrdinu (Foto: legionfleia.com)

Deadpool má veľkú šancu premeniť dnešnú produkciu filmov z prostredia komiksov. Je iný. Rovnako aj film o špeciálnej jednotke Suicide Squad režiséra Davida Ayera, ktorý sám Ayer nazýva ako „komiksový film 2.0“. Podobne sa svojho času hovorilo o pokračovaní fádnej jednotky Captain America: The First Avenger Winter Soldier, ktorú má na svedomí (dovtedy neznáme) bratské duo Anthony a Joe Russo, aj o úspešnom pokuse Netflixu ukrojiť si z komerčného úspechu komiksových adaptácií v podobe excelentnej prvej série seriálu Daredevil. Deadpool sa tiež snaží odpovedať na to, kam sa ešte môže uberať komiks vo svojej rozpohybovanej podobe.

Už dlho som sa tak nenasmial. Bojová scéna medzi Deadpoolom a Colossusom už navždy zostane v mojej mysli. Deadpool ukazuje publiku aj to, aké skvelé a zároveň ťažké je použitie intertextuálneho humoru vo filmoch (v mediálnych produktoch všeobecne). Deadpoola si až tak neužije ten, kto jednoducho nemá napozerané, načítané – kto nevie o Liamovi Neesonovi, o Ryanovi Reynoldsovi, kto nevie, čo je to Star Wars a kto je to Stevie Wonder. Film mal veľmi nízky rozpočet. Za to môže zas štúdio FOX, pretože peniaze radšej vsadili na reboot Fantastic Four, ktorý bol nakoniec prepadákom, aký v komiksovej adaptácii nemá obdobu. Nižší rozpočet je na niektorých miestach badateľný, no režisér Tim Miller a hlavný herec a producent v jednom Ryan Reynolds vyťažili zo všetkého maximum. Deadpool mal ukážkovú marketingovú kampaň. Množstvo spotov, kde Deadpool priamo komunikoval s publikom, pozýval do kina alebo spal s figúrkou Wolverina, upevnilo dôveru fanúšikov, že Deadpool nesklame. Nesklamal. Od úvodných titulkov až po tradičnú bodku MARVEL filmov v podobe potitulkovej scény to bolo splnenie sna každého fanúšika predlohy. A teraz už ozaj bežte do kina!

Pavol Kušnír

Hrdý geek. Milovník komiksového média, spoločenských hier, literatúry, filmov, seriálov a dostatku voľného času na všetko spomenuté :-). Študent mediálnych štúdií, ktorého najväčšou zábavou je jeho práca a jeho prácou je veľa zábavy. Zakladateľ webového magazínu o popkultúre, ktorého najväčším snom je vytvorenie vlastného komiksu a napísanie i natočenie seriálu.

Komentovať

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *