Po náboroch študentov na vysokých školách Karpatská nadácia odštartovala projekt MyMachine. Workshopy sa konali na základných školách po celkom Slovensku a 7. novembra (štvrtok) sme navštívili ZŠ Ruskov. Štvrtáci kreslili vynálezy, ktoré by chceli zrealizovať a prišli tak do kontaktu s kreatívnou stránkou inovácií. Ich nápady usmerňovali študenti Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach, ale aj študentky druhého ročníka na Pedagogickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove.
Náš príchod prerušil ranné vyučovanie a zvedavé očká vykúkali z tried. V triede štvrtákov sa na úvod predstavili študentky pedagogiky a vysvetlili žiakom, že im budú pomáhať s kreslením. Rozruch spôsobili študenti Strojníckej fakulty, pretože sa v triede našli ich menovci. Deťom takáto náhoda vykúzlila úsmev na tvári, boli veselé a komunikatívne. Takmer všetci žiaci a žiačky vraveli, že radi kreslia a hrajú futbal. Aj dve dievčatá navštevujú futbalové tréningy, no napríklad Stella prezradila, že chodí na hasičský krúžok.
Veľké nápady, čo poslúžia celej triede
Krátko na to sa už dali do kreslenia. Ich záujmy sa odrazili aj na nákresoch vynálezov. Viacerí znázornili robotického brankára, „ktorý by vychytal všetky strely,“ vravel Tibor. Chlapci o lavicu ďalej (Rišo a Maťo) sa spojili a navrhli robotov, ktorí im budú pomáhať s domácimi úlohami. Jeden pre každého z nich.
Štvrtáčka Stella navrhla displej, ktorý by zobrazoval zaujímavé informácie o témach, ktoré preberajú na jednotlivých predmetoch. A jej kolegynka z vedľajšej lavice navrhla, že by v ňom mohla byť aj aplikácia Spotify, slúžiaca na streamovanie hudby. No Stella promptne reagovala: „Dobre, ale ja nechcem platiť každý mesiac za Spotify.“ A tak nateraz od tohto doplnku upustili.

Detská kreativita prekvapila aj vysokoškolákov
Najprv boli ostýchaví, no potom sa už rozhovorili aj študenti, ktorí sa po náboroch na vysokých školách rozhodli pripojiť k projektu MyMachine. V priebehu roka sa budú zapájať do jednotlivých častí projektu, aby tak deti aj ich vynálezy previedli svetom vedy, techniky a veľkých snov.
„Nečakala som, že žiaci budú až tak kreatívni a tvoriví. Dalo sa s nimi o ich nápadoch super porozprávať,“ dodala Veronika. So spolužiačkou pomáhala v oblasti pedagogiky. Jedným z najstarších zapojených študentov je Maťo, prvák magisterského stupňa na Technickej univerzite v Košiciach. Jeho úlohou bude pripraviť projektovú dokumentáciu vybraných nákresov vynálezov a neskôr aj ich menšie prototypy. „Deti prišli s naozaj zaujímavými nápadmi a veľmi sa teším, ktoré z nich sa nám podarí zrealizovať,“ zhodnotil workshop na ZŠ Ruskov.
Od žiakov preberú štafetu
„Pre mňa osobne sú to také najpríjemnejšie chvíle, pretože to je ten moment, keď sa deti zoznámia s tým, že z nich budú vynálezcovia a vynálezkyne. Väčšinou je celý workshop spojený s radosťou, je to pozitívne, veselé a hlavne deti sú z toho nadšené,“ opísala prvú etapu Petra Vancová, koordinátorka projektu pre východné Slovensko a Banskobystrický kraj.
Ďalej dodala, že zvyšok tímu, teda vysokoškolákov, čaká brainstorming. Ich úlohou bude popremýšľať, aké stanovisko k jednotlivým návrhom zaujať a ktorý z vynálezov je najvhodnejší na realizáciu.
O MyMachine
„MyMachine je vzdelávací program, ktorý sa realizuje v troch krokoch – od nápadu cez koncept po prototyp. Nie sú to však oddelené fázy. Naopak, celý proces je založený na spoluvytváraní, spolupráci medzi deťmi a študentmi stredných a vysokých škôl. Tí spolupracujú ako rovnocenní partneri pri výrobe vysnívaných vynálezov počas jedného školského roka.“
(Zdroj: mymachine.sk)
Komentovať