Komentáre

Apple – Keď je marketing lepší ako produkt

(Zdroj: dropnews.com)

Nie som veľký fanúšik značky Apple, čo má viacero dôvodov. Jeden z nich je, že nie sú úplne úprimní pri ich marketingu. Ponúkajú produkty, ktoré sú často chválené za inovatívnosť a dizajn. Na druhej strane je tu marketingová mašinéria, ktorá dokáže z týchto produktov vytvoriť kultové objekty túžob bez nejakého logického vysvetlenia. Pokiaľ si pozrieme ich profil na Instagrame, zistíme, že tam nie je ani len jedna fotka ich produktu, a to nielen čo sa týka ich telefónov. Apple sa totiž nesnaží predať produkt, ale pocit.

Aj keď podľa mňa sú ich produkty predražené a predávajú sa 3x drahšie ako je ich výrobná cena (bohužiaľ, to nie je hyperbolizácia), ich majitelia majú túžbu čakať tri roky na nejakú funkciu, ktorú ostatné telefóny majú dlhú dobu (bohužiaľ, ani toto nie je hyperbolizácia). Nestalo sa to raz, ale deje sa to v podstate celý čas. Po troch rokoch prišiel Apple s “magic eraser”,  keď všetci fanúšikovia padli na zadok. Táto funkcia je tu s nami asi štyri roky. Príkladov je mnoho, ak vás zaujímajú, sú uvedené v tejto zátvorke (úprava fotografií pomocou AI na zariadení, pripomienky kalendára, kategórie Apple Mail, ďalšie prispôsobenia v ovládacom centre (lišta), vlastné skratky na uzamknutej obrazovke, správcu hesiel, zámok aplikácií, herný režim, vlastné farby ikon aplikácie). Asi sa pýtate, ako dlho takéto niečo trvalo skopírovať, a ako je možné, že takéto veci táto firma nemala dlho vytvorené. To je dobrá otázka, na ktorú žiaľ nevie nikto odpovedať.

Ilustračný obrázok. (Zdroj: nektony.com)

Čo je ale špička technickej a používateľskej skúsenosti, je to, že ak nemáte všetky produkty, tak vám je jeden produkt zbytočný (česť IPhonom, zatiaľ). Asi sa pýtate, ako to je myslené. Kúpte si slúchadlá Apple, a pripojte ich na zariadenie iného softwaru. Ak by ste porovnali hlasitosť, bola by asi o 20 až 30 % nižšia ako s ich zariadením. Ak chcete používať ich hodinky, tak sa nedozviete, či ste fit, pokiaľ si okrem hodiniek, ktoré stáli 400 € nekúpite aj telefón, ktorý stojí 900 €. Takto by sme mohli pokračovať ešte dlho. No čaro je v tom, že ak vyhodíte dostatok peňazí (telefón 900 €, hodinky 400 €, tablet 800 €, počítač 1500 € a slúchadlá 120 €, dokopy 3720 €), tak konečne môžete fungovať ako s každou inou značkou. A to sa už oplatí. Poprípade, keď vás baví vyhadzovať peniaze, lepší úžitok bude ísť do kasína a rozdeliť si tých 3700 € na 3 časti, kde 2x hodíte 1000 € na červenú za sebou a aspoň máte možnosť zbohatnúť a za zvyšných 1700 € si môžete kúpiť techniku, ktorá bude fungovať presne tak isto.

Najkrajším obdobím je pre mňa koniec každého roku. Je to obdobie takzvaného slepého testu od MKBHD. Každý rok má asi 50 telefónov, kde vždy všetkými fotí to isté a ľudia si vyberajú, ktoré fotky sa im páčia. Ospevovaný IPhone však nebol ani raz blízko výhry a už tretí rok vyhráva takmer v každej kategórií značka Pixel. Až tento rok zdvihli cenu a dá sa porovnať s cenami IPhone, ale minuloročné modely je možné zohnať za menej ako polovicu ceny IPhonu. Ak by ste si chceli spraviť tento test a dokázať, že Apple je najlepší, tak si to môžete dokázať v decembri alebo januári.

Poslednou vecou, na kt. poukážem, je pre tých, ktorým nestačí vyhodiť 900 €, ale zvolia si verziu telefónu v hodnote 1500 €. Okrem toho, že neviete základné rozdiely v ich funkciách, a prečo je takmer 2x tak taký drahý. 99 % ľudí nevie využiť ani výkon, ktorý ponúka a nerozumie ani funkciám a načo slúžia. Jednou z funkcií, za ktorú si priplácate, je funkcia RAW (funkcia ktorá ukladá fotky do nového priečinka, ktoré nemajú za sebou postprocessing, je to veľmi dobré, ak chcete editovať fotky na vyššej úrovni). Z mojej skúsenosti zatiaľ ani jeden človek, ktorý mal Pro model, nevedel, k akej aplikácii to patrí.

Pokiaľ chcete vyhodiť peniaze za telefón len preto, že to je jablko, tak prosím, nevyhadzujte 2x toľko, ako musíte (aj keď sa to už aj tak deje). Pokiaľ máte radi Apple, tak ja stále nerozumiem prečo. Za mňa je to jedna z mála firiem s takmer tak dobrým marketingom ako je Redbull (stali sa biliónovou formou len s jedným produktom). Rozbíjajte peniaze s rozumom, ak ich však máte veľa, tak pamätajte, vždy tu pre vás budú kasína.

Autor: Matúš Dráb

Mediálne štúdiá

Komentovať

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *