Keď sa povie Tesla, väčšina ľudí si predstaví futuristické autá, Elona Muska a nekonečné reči o revolúcii v doprave. Lenže je to naozaj taký zázrak, ako nám ho marketing naservíroval? Alebo sme len všetci skočili na dobre namazaný PR vlak?
Prvá Tesla nebola žiadny revolučný stroj, ale skôr elektrifikovaný Lotus Elise. Predalo sa ho len čosi cez 2400 kusov, čo nie je úplne ohurujúce číslo. Ľudia v roku 2008 Tesle neverili, a popravde, ani nebolo veľmi prečo. Až v roku 2012 sa karta otočila, keď Tesla vypustila Model S. Mal dlhý dojazd, dynamiku športového auta a cenu, ktorá by pohodlne zruinovala váš rodinný rozpočet. No ľudia to milovali. Prečo? Možno preto, že sa cítili ako technologickí pionieri. Alebo že boli ochotní ignorovať problémy s kvalitou spracovania a materiálmi, pretože „veď je to Tesla“.
Druhý model Tesly, Model X, prišiel v roku 2015 a nadchol publikum „gullwing“ dverami. Praktické? Ani nie. Efektné? Absolútne. A Model 3, predstavený v roku 2017, bol cenovo dostupnejší a stal sa bestsellerom. Ak ste chceli Teslu a nemali ste peniaze na Model S, Model 3 bol vaša šanca vstúpiť do klubu „Tesla sekty“.
Potom tu máme Cybertruck, ktorý Tesla predstavila v roku 2019. Svojou futuristickou estetikou pripomína auto, ktoré nakreslilo dieťa na zadnú stranu zošita. Do predaja sa dostal až v roku 2024. Jeho dizajn je síce ikonický, ale v Európe sa ho pravdepodobne nikdy nedočkáme – jeho ostré hrany sú bezpečnostnou nočnou morou. A áno, už na prvý pohľad vyzerá, akoby patril skôr do postapokalyptického filmu ako na naše cesty.
To nás privádza na otázku prečo si ľudia stále kupujú Teslu, keď existuje konkurencia, ktorá ponúka lepšie spracovanie, nižšiu cenu a viac „autentickosti“? Je to o Elonovi Muskovi, tom nekonvenčnom miliardárovi, ktorého jedni milujú a druhí nenávidia? Alebo je to len o tom, že Tesla bola medzi prvými, kto začal tlačiť elektrické autá masám? Netreba zabúdať na veľkorysé dotácie, ktoré Tesle pomohli naštartovať predaje, najmä v Európe. Tesla Model Y bola v roku 2023 najpredávanejším autom na starom kontinente – a nie len v segmente elektromobilov. Predalo sa jej 251 604 kusov, čo je neuveriteľné číslo. Ale keďže ceny modelov v posledných rokoch klesli, Tesle sa podarilo urobiť z „luxusu“ masovú záležitosť. A to je ten trik – masám netreba dokonalosť, stačí im pocit, že majú niečo „cool“.
Ak si myslíte, že Tesla je kvalitné auto, asi ste si nikdy nesadli do jej starších modelov. Materiály v interiéri? Plastové, lacné, často horšie ako v autách o polovicu lacnejších. Ergonomické riešenia? Skôr nočná mora. Veľký stredový displej, ktorý preberá funkciu všetkého – od rádia až po výber smeru jazdy – síce vyzerá moderne, ale je tak nepraktický, že sa človek pýta, či si Tesla vôbec robila nejaké používateľské testy. A čo ten „wow efekt“ z jazdy? Mal som tú česť šoférovať Model S. Zrýchlenie z 0 na 100 za 2,9 sekundy? Jasné, na papieri to znie ako splnený sen každého nadšenca. V realite? Pocitovo to bolo takmer rovnaké ako jazda v Hyundai Ioniq 5 N, ktorý má o 200 koní menej. A potom tu máme to vŕzganie, ktoré sa ozýva z každého rohu interiéru. Ak si Tesla dala na niečom záležať, tak to rozhodne nebolo na kvalite dielenského spracovania.
Technologická firma, nie automobilka
Aby sme Tesle úplne nekrivdili – ich softvér je kapitola sama o sebe. Tesla vie, ako spraviť operačný systém, ktorý funguje plynulo a intuitívne. Dokonca si môžete v aute zahrať hry, sledovať Netflix alebo pozerať YouTube, kým čakáte na nabitie batérie. Ale skúste si predstaviť, že sa vám ten zázračný systém zasekne. Užívateľské príbehy o zamrznutých displejoch počas jazdy nie sú ničím neobvyklým. Predstava, že nemôžete prepnúť na spätnú jazdu, kým auto dokončí aktualizáciu, je presne to, čo človek od moderného auta nechce.
Ak by Tesla dostala ocenenie za niečo, tak by to bolo za umenie sľubovať. Druhá generácia Roadsteru, predstavená v roku 2017, mala mať maximálnu rýchlosť 400 km/h, zrýchlenie za 1,9sekundy, dojazd cez 1000 kilometrov a cenu pod 200-tisíc dolárov. Rok 2025 klope na dvere a stále nič. To, čo malo byť „gamechanger“, zostalo len utópiou. Ale kto by sa čudoval? S Cybertruckom to trvalo štyri roky, takže možno na nový Roadster budeme čakať do roku 2030. Keď vôbec.
Tesla mala obrovský náskok. Bola prvá, vybudovala najväčšiu sieť nabíjacích staníc a nastavila latku pre ostatných. Lenže trh sa mení. Volkswagen, Hyundai, BMW, Mercedes a ďalší investujú miliardy do elektromobility a ponúkajú produkty, ktoré sú často lepšie spracované, bezpečnejšie a stále cenovo konkurencieschopné. Tesla bude musieť inovovať nielen v technológiách, ale aj v tom, ako vyrába autá, ak chce zostať na vrchole. Už to nie je len o „cool faktore“ a nadšení z elektromobilov. Dnes chce zákazník kvalitné, praktické a cenovo dostupné auto, ktoré vydrží viac než len pár rokov.
Ak by som mal zhrnúť Teslu do jednej vety, povedal by som, že je to auto pre tých, ktorí chcú byť vidieť. Nie je najrýchlejšia, najlacnejšia, najlepšie spracovaná ani najergonomickejšia. Ale má status, príbeh a je neodmysliteľne spätá s Elonovou charizmou. Ale ako dlho môže Tesla ťažiť z týchto výhod? Svet elektromobilov je čoraz konkurencieschopnejší a ľudia postupne otvárajú oči. Takže, Tesla je dnes na vrchole, ale otázka je – ako dlho tam vydrží? Odpoveď bude závisieť od toho, či dokáže ponúknuť viac než len svoj známy „wow efekt“. Lebo, ruku na srdce, elektrických bublín už sme tu mali dosť.
Komentovať