Komentáre Šport Vlastná tvorba

MMA: karneval, médiá a osobné skúsenosti

(Foto: Azhar Tolegenova)

Komercializácia športu môže spôsobiť jeho premenu na druh šoubiznisu.

Návšteva podujatia RFA MMA v Košiciach 2. decembra vo mne zanechala nielen dojmy, ale aj podklady pre výskumný článok o vplyve médií – Bachtinovej teórii karnevalu a genderových stereotypov na moderný šport. Podľa Bachtinovej teórie MMA preberá charakteristiky karnevalu, kde sú šašovia, bojovníci oslobodení od tradičných športových obmedzení. Moja osobná skúsenosť túto myšlienku potvrdila. Bojovníci nie sú len súťažiacimi, ale aj zabávačmi šou, ktorí divákom ponúkajú niečo viac ako len športové súboje.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Medializácia, ktorá sa stala neoddeliteľnou súčasťou moderného športu, vedie v zápasoch na holých nohách k tomu, že obraz bojovníkov formujú nielen ich profesionálne úspechy, ale aj osobnosti vytvorené špeciálne pre médiá. Dramatickosť a kontroverzia sa stávajú neoddeliteľnou súčasťou scenára, ktorý zdôrazňuje zmenu dôrazu z čistého športu na predstavenie.

Genderové stereotypy na tejto udalosti vytvárajú určité predstavy. Maskulínni muži a krásne ženy sprevádzajúce bojovníkov vytvárajú obrazy, ktoré zodpovedajú stereotypom, čo sa stáva prvkom vizuálnej reprezentácie, a teda aj atmosféry podujatia. Zo svojich pozorovaní moderátorov, ktorí sa zrejme vyberajú nielen na základe profesionálnych kvalít, ale aj na základe svojho vzhľadu vyplýva, že vizuálne aspekty zohrávajú významnú úlohu pri utváraní celkového obrazu podujatia. Reklamné kampane integrované do podujatia, od loga na oblečení až po dočasné tetovanie na telách bojovníkov, zdôrazňujú komerčný charakter podujatia a dokonca podriadenosť tiel bojovníkov reklamnej logike.

Pre lepšie priblíženie atmosféry podujatia som sa rozhodla zachytiť štýl divákov tohto podujatia pomocou umelej inteligencie BING:

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Moje skúsenosti s návštevou MMA tak potvrdili výskumné trendy: podujatia sa stávajú karnevalovým predstavením, kde mediálne a vizuálne aspekty zohrávajú kľúčovú úlohu pri priťahovaní pozornosti divákov. Nie je to len športová súťaž, ale skutočná šou, ktorá ovplyvňuje športových fanúšikov, ale aj tých, ktorí v dnešnom svete športu hľadajú najmä zábavu.

 

 

Autorka: Azhar Tolegenova

Mediálne štúdiá

Komentovať

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *