Recenzia

Vojna policajtov poukazuje aj na problémy dnešných Slovákov

Premiéra Vojny policajtov (Foto: Klaudia Kašperová)

Film Vojna policajtov živým spôsobom približuje deväťdesiate roky fungovania verejných štátnych orgánov a mafie na Slovensku. Dominantne sa dej odohráva v Košiciach, ale ocitneme sa aj v Prešove, Vysokých Tatrách a v Bratislave. Knižnou predlohou filmu je román Hnev od autora Arpáda Soltésza, ktorý je zároveň scenáristom filmu. Režisérom je Rudolf Biermann. V hlavných úlohách hrajú Alexander Bárta, Juraj Loj a prekvapujúcim je obsadenie slovenského rapera Patrika „Rytmusa“ Vrbovského do hlavnej úlohy.  

Kritikou určite budeme obchádzať Patrika Vrbovského, ktorý bravúrne zvládol stvárnenie mafiánskeho bosa prezývaného Berci. Nápad na obsadenie hodnotíme veľmi pozitívne, pretože prostredníctvom neho bolo skvelo prezentované prostredie mafie a jej vystupovanie voči polícii. Mierne vytknúť musíme nesprávny „východoslovenský“ prízvuk Alexandra Bártu, ktorý bol jemne umelý – bolo to citeľné a pri pozeraní filmu ako celku aj rušivé. Vyvážil to však jeho skvelý herecký výkon pri vtipných scénach v krčme Patkaň, kde divákov určite pobavilo jeho svieže stvárnenie východoslovenských návykov.

(Zdroj: cine-max.sk)

Do koncepcie filmu skvelo zapadol Juraj Loj, ktorý stvárnil policajného kolegu kapitána Mika – Igora Molnára. Preradený kolega zo západu, objavuje východ a fungovanie práce v policajnom zbore na východnom Slovensku. Dobrý herecký výkon podal aj Marián Mitaš stvárňujúci „inžiniera“ – nájomného vraha, ktorý  filmu pridal na dramatickosti.

Celkovo pôsobí film veľmi realisticky aj vďaka živým slangovým dialógom, dynamickej kamere, trikom a hereckým výkonom. Vojna policajtov mala odzrkadliť fungovanie kšeftov košickej mafie a vyšetrovania košickej polície, ktoré v tej dobe viedli. Tvorcom filmu sa podarilo skutočne odzrkadliť život na východnom Slovensku, ukázať sieť košickej mafie a praktiky polície.

(Zdroj: cine-max.sk)

Autori však poukazujú na ďalšie dôležité problémy, pretrvávajúce na Slovensku do dnes, napríklad na šoférovanie pod vplyvom alkoholu. Kapitán Miko mal vo zvyku si v práci bežne vypiť a následne si „sadnúť za volant“. Rovnako to neskôr robil aj jeho kolega Igor Molnár. Do deja však vstúpila doktorka, priateľka kapitána Mika, prostredníctvom ktorej tvorcovia odsudzujú alkohol za volantom.

Vo filme sa vyskytuje postava novinára, pomocou ktorej tvorcovia poukazujú na tlak vyvíjaný na vtedajších žurnalistov, ktorí mali strach písať o mafii. Celkovo nás film veľmi zaujal a vyhodnocujeme ho ako kvalitný slovenský umelecký prejav, ktorý splnil všetky žánrové parametre akčnej drámy.

 

Autorka: Klaudia Kašperová

Mediálne štúdiá

Komentovať

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *