PREŠOV — Minulý štvrtok (11. októbra) sa v rámci posledného dňa festivalu Bienále animácie Bratislava 2018, uskutočnilo v priestoroch Univerzitnej knižnice Prešovskej univerzity II. Medzinárodné fórum Od ilustrácie k animovanému filmu. Diskusné fórum prebiehalo naživo a podieľala sa na ňom Prešovská univerzita a BIBIANA (Medzinárodný dom umenia pre deti).
Vďaka Medzinárodnému domu umenia pre deti BIBIANA a prešovským partnerom sa uplynulý týždeň v Prešove už po druhýkrát konal jedinečný festival animovaných filmov pre deti – XIV. Bienále animácie Bratislava.
XIV. ročník tohto festivalu si pre svojich divákov pripravil okrem pútavých filmov aj množstvo zaujímavých sprievodných podujatí. Jedným z nich bola aj medzinárodná videokonferencia s tvorcami a teoretikmi animovaného filmu a ilustrácií, ktorou BAB zakončili festivalový týždeň v Prešove.
Hlavnou témou podujatia, ktoré moderovali Katarína Minichová a Juraj Rusnák, bolo prepojenie výtvarnej zložky s animáciou a súčasťou videohovoru, ktorý sa odohrával medzi Prešovom a Bratislavou, boli okrem domácich aj zahraniční filmoví autori a teoretici (G. Bendazzi).
Vyrozprávanie príbehu môže mať rôzne podoby
Diskusného fóra sa priamo v knižnici zúčastnila aj ilustrátorka detských kníh Katarína Ilkovičová, ktorá zúčastneným okrem ukážky svojich ilustrácií hovorila aj o tom, ako vyrozprávať príbeh prostredníctvom obrazov a prezradila aj niečo o svojej tvorbe.
„Príbehy nás obklopujú stále a okrem klasického rozprávania máme množstvo iných foriem, prostredníctvom ktorých dokážeme rozpovedať príbeh,“ povedala v úvode diskusie. V súvislosti s vytváraním príbehov prezradila, že zatiaľ ilustruje len príbehy niekoho iného, do ktorých sa však snaží vkladať svoje doplňujúce mikropríbehy.
Podľa jej slov najviac priestoru pre ilustrátora poskytujú žánre obrázkovej knihy, ktoré sa postupne objavujú už aj u nás. Ide o knihy, v ktorých sú dominantné práve ilustrácie, text je len doplnkom na okraj a sú určené pre najmenšie deti a začínajúcich čitateľov.
Pri vytváraní ilustrácií do kníh sa musí prispôsobovať taktiež určitým obmedzeniam, napríklad aký bude mať kniha formát, počet strán a podobne, až potom môže začať so samotným kreslením.
„Pri ilustrovaní knihy si najskôr nakreslím storyboard, ktorého súčasťou sú aj moje poznámky, ktoré mi napadnú, či už k téme alebo mimo nej. Prvotné skice si odložím a po pár dňoch sa k nim vrátim, vďaka čomu sa na to viem pozrieť úplne inými očami. Následne si zvolím techniku, ktorá sa hodí k danému textu. Väčšinou používam klasické techniky ako maľbu akvarelom, akrylom. Využívam aj photoshop, avšak najčastejšie to kombinujem s klasickou kresbou a maľbou,“ prezradila svoj pracovný postup Ilkovičová.
Druhý hosť, ktorý sa taktiež osobne zúčastnil diskusného fóra priamo v Univerzitnej knižnici PU bol Tomáš Telepák. Ten nielen študentom a pedagógom PU, ale aj ostatným zúčastneným vysvetlil, akým spôsobom funguje detský výtvarný prejav vo vzťahu k digitálnym nástrojom, v kontexte s ilustráciami a animáciami.
V Bratislave svoje príspevky predniesli ilustrátor Ľuboslav Paľo a filmový historik Giannalberto Bendazzi (Taliansko), ktorému bola na festivale udelená Čestná medaila Albína Brunovaského za výrazný prínos v oblasti animovaného filmu. Prednesené príspevky a priebeh diskusie bude súčasťou pripravovanej publikácie z Diskusného fóra.
Okrem množstva filmov v Kine Scala, tvorivých dielni v detskej knižnici Slniečko a večerných premietaní v literárnej kaviarni Viola, tak BAB 2018 v závere prinieslo aj množstvo zaujímavých informácií v podobe interaktívneho videohovoru, do ktorého sa mohli počas diskusie zapojiť zúčastnení fanúšikovia ilustrácie a animovaných filmov z radu teoretikov, tvorcov, ale aj laikov.
Komentovať