Ako rozumieť médiám a čo znamená byť mediálne gramotný? Na túto a mnohé ďalšie otázky týkajúce sa médií hľadali mladí ľudia odpovede v rámci vzdelávacieho cyklu s názvom Médiá a mladý človek v informačnej spoločnosti, ktorý pre študentov stredných škôl už piaty rok organizoval Útvar osvetovej činnosti DJZ v Prešove. Čo je náplňou týchto stretnutí, ako prebiehajú a ako ich hodnotia samotní absolventi, sa dočítate v nasledujúcich riadkoch.
V piatok 4. marca sa v priestoroch Divadla Jonáša Záborského uskutočnilo tretie stretnutie študentov zaujímajúcich sa o fungovanie médií, ktoré bolo vyvrcholením mediálneho kurzu s názvom Médiá a mladý človek v informačnej spoločnosti. Lektorkou všetkých troch workshopov bola Lenka Regrutová, ktorá pôsobí na Katedre komunikačných a mediálnych štúdií FF PU. Základným cieľom tohto kurzu je podľa slov Dagmar Rusnákovej, organizátorky vzdelávacieho projektu Médiá a mladý človek, „naučiť mladých ľudí kriticky vnímať médiá“. Zároveň však dodáva, že nejde o odsúdenie pôsobenia a vplyvu médií ako takých, ale skôr o ich výklad: „Priestor nášho vzdelávania chcel poukázať nielen na to, čo je v médiách zlé, ale skôr na to, ako médiá fungujú, aké obsahy ponúkajú a ako si z tejto ponuky vybrať.“
Projekt vznikol ako reakcia na absenciu mediálneho vzdelávania v rámci mediálnej výchovy ako samostatného predmetu na základných a stredných školách, ktorý by oboznamoval žiakov a študentov s touto problematikou a učil ich akémusi „čítaniu médií“, teda tzv. mediálnej gramotnosti. Dagmar Rusnáková napokon s úsmevom dodáva: „Snažíme sa vychovať si ,mediálnych aktivistovʻ, ktorí by šírili informácie z týchto stretnutí medzi svojimi rovesníkmi, ale aj rodičmi a podobne. Zároveň je tu priestor na spoznávanie nových ľudí a možno aj nájdenie si nových priateľov a v neposlednom rade, každý účastník získa osvedčenie o absolvovaní vzdelávacieho cyklu.
Záujem študentov o takúto formu mimoškolského vzdelávania je pomerne veľký, o čom svedčia aj vyjadrenia samotných študentov hodnotiacich tento program: „Myslím si, že je celkom zaujímavé sledovať médiá. Najviac ma zaujala reklama, pretože rád strihám videá a tu som sa naučil, na čom je taká reklama založená, čo má byť v jej popredí a čomu sa vyvarovať“, poznamenal Daniel Frištik z prešovského Evanjelického kolegiálneho gymnázia. O svoje dojmy sa s nami podelila aj študentka tretieho ročníka Evanjelického kolegiálneho gymnázia, Júlia Sopoligová, ktorá by si v budúcnosti vedela predstaviť aj štúdium médií na niektorej zo slovenských škôl: „Z týchto kurzov ma najviac oslovili praktické činnosti, ktorým sme sa tu venovali. Páčilo sa mi vytváranie vlastných nahrávok a to, že sme mali možnosť prezentovať pred ostatnými to, čo sme sami vytvorili.“ Študentka Tatiana Verčimáková dodáva: „Vďaka tomuto projektu som sa nielen mnohé naučila, ale začala som si všímať aj ako fungujú médiá, a práve preto by som ho odporúčala aj ostatným študentom.“
Komentovať