Slovenské školstvo čaká v nasledujúcich rokoch mnoho zmien. Na rozvoji edukačných programov pre žiakov základných škôl sa podieľajú vo vysokej miere Regionálne centrá podpory učiteľov (RCPU). Jedno nové centrum pribudlo aj v Prešove. Jeho prvá prezentácia pre učiteľov základných škôl sa konala práve na pôde Prešovskej univerzity.
Jednotlivé regionálne centrá v rôznych slovenských okresoch zriaďuje Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVAM). Začiatkom septembra vzniklo 16 nových centier pre podporu učiteľov. Ich vznik sa viaže na kurikulárnu reformu školstva na Slovensku. Hlavným cieľom tohto rozsiahleho projektu je mentoring učiteľov na základných školách, ktorí vyštudovali pedagogické zameranie v časoch, keď takáto reforma ešte nepripadala do úvahy.
Predstavitelia RCPU v Prešove oboznámili riaditeľov okolitých základných škôl s tým, ako centrum plánuje spolupracovať s ich pedagógmi. Mentoring základoškolských pedagógov spočíva v ich zaškolení a prispôsobení na reformované edukačné procesy. Tie sa týkajú digitalizácie výučby, jazykovej a komunikačnej gramotnosti, presadzovania vyučovacích jazykov národnostných menšín či blokovej výučby. V nasledujúcich rokoch by sa mali základné školy prispôsobiť na blokový formát výučby, ktorý by zahŕňal 90-minútové hodiny s dlhšími prestávkami, ranné stretnutia tried a spoločné zdieľania v kruhoch. Ale aj spoluprácu medzi žiakmi rôznych ročníkov či zameranie na tvorbu projektov namiesto domácich úloh. Posilnená by mala byť výučba nepísanou – digitálnou formou či prakticky zameraná výučba jazykov. Cieľom je naučiť deti používať cudzí jazyk v komunikácii a nie iba výučba porozumenia cudzích jazykov. Mentorka RCPU Prešov Petronela Kovaľová vysvetlila účel mentoringu slovami Jána Amosa Komenského: „Hľadajme spôsob, aby učitelia menej učili a žiaci viac pochopili.“
Ide o najrozsiahlejšie zmeny v rámci školskej výučby na základných školách v ére samostatného Slovenska. A práve preto, že sa školstvo stále obmieňa, je potrebné zaučiť pedagógov, aby sa lepšie adaptovali na nový spôsob výučby. Sami by sa k týmto zmenám totiž nedostali a neboli s nimi na rozdiel od mladších pedagógov konfrontovaní už počas vysokoškolského štúdia. Úloha mentorov je nevyhnutnou súčasťou projektu reformy školstva. „Regionálne centrum podpory učiteľov v Prešove ponúka predovšetkým nami zadefinované 5P: podporu, pomoc, profesionalitu, poradenstvo v oblastiach týkajúcich sa reformy a taktiež partnerstvo týkajúce sa základných škôl okresu Prešov,“ dodala riaditeľka RCPU v Prešove Dagmara Verešpejová. Zároveň podotkla, že: „Prešovské regionálne centrum je jedno z najväčších na Slovensku z hľadiska počtu škôl, ktorým ponúkame naše služby. Od toho sa odvíjalo pridelenie počtu mentorov. K dispozícii máme 13 mentorských miest.“
Podľa jej slov vznik RCPU v Prešove nebol časovo ovplyvnený vonkajšími faktormi, no vznikol podľa plánov Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR v druhej etape tohto projektu. „Už je spustená aj tretia etapa, kedy budú vznikať aj v Prešovskom kraji ďalšie centrá,“ upresnila riaditeľka Verešpejová. „Veľmi dôležitým poslaním je to, aby tieto centrá boli zriadené na úrovni okresov, pretože každý okres v rámci školstva a vzdelávania je špecifický.“
Pozitívne reakcie vyvolal tento projekt reformy aj u riaditeľov základných škôl v okrese Prešov. „Prínos vzniku RCPU bude dosť značný, keďže vznikne organizácia, ktorá bude vedieť poradiť mojim učiteľom v otázkach, v ktorých si nebudú vedieť poradiť sami. Už teraz sme dohodli stretnutie, ktorým prídu predstaviť činnosť RCPU a budeme využívať v značnej miere pomoc mentorov,“ povedal riaditeľ ZŠ s MŠ Šarišské Bohdanovce Marián Vadas.
(Zdroj: youtube.com/ Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR)
„Netrpezlivo sme na to čakali, keďže sme škola, ktorá vstúpila do tvorby nového kurikula. Máme skúsenosti s mentoringom v rámci programu Teach. Pre našich učiteľov to bude veľká podpora aj v napĺňaní vízií školy,“ odpovedala na otázku prínosu vzniku RCPU v Prešove riaditeľka ZŠ Rokycany Iveta Markovičová. Zároveň spomenula, že ZŠ Rokycany už v tomto čase vyučuje spôsobom charakterového vzdelávania, ktorým vytvára pre žiakov pevný základ na akademické vzdelávanie.
Na Slovensku fungujú rôznymi reformovanými vzdelávacími programami aj iné štátne či súkromné školy. Mentorka Petronela Kovaľová si je vedomá, že tieto reformy môžu priniesť aj skeptické reakcie, a to najmä u rodičov detí. Tvrdí však, že zmenu systému pociťujú viac školy ako samotní rodičia, a že každý rodič chce vidieť svoje dieťa rásť a napredovať. Dodáva, že pomocou projektovej výučby deti rastú, aj keď je pre školy náročná práve fáza prebúrania stereotypného systému výučby a adaptácia na kurikulárnu reformu. Z vlastnej skúsenosti hodnotí, že školy, ktoré napokon prijali tento formát výučby, vykazujú lepšie výsledky a ich žiaci chodia do školy radšej.
Autor: Joachim Benedikt Šulík
Komentovať