Každý z nás aspoň raz v živote pocítil túžbu vziať spravodlivosť do vlastných rúk. A možno sa o to aj pokúsil.
Rozhodnutie o tom, ako dosiahnuť spravodlivosť, sa však často ocitá na tenkej hranici medzi zákonným konaním a trestným činom. Profesionáli ako sudcovia, právnici, policajti či detektívi denne balansujú na tejto hranici, riadiac sa zákonmi, ktoré sa líšia od miesta k miestu. No aj napriek prísnym pravidlám sa v spoločnosti nájdu prípady, keď jednotlivci alebo skupiny idú vlastnou cestou – nastoľujú poriadok či trestajú bez ohľadu na zákon, riadiac sa vlastným zmyslom pre spravodlivosť.
Medzi týchto jedincov patrí aj hlavná postava 5-dielnej série japonskej mangy Brutal: Satsujin Kansatsukan no Kokuhaku (v preklade Brutal: Spoveď detektíva z oddelenia vrážd) detektív Hiroki Dan. Napriek svojmu príkladnému a charizmatickému imidžu s mnohými oceneniami sa uchyľuje k metódam, ktoré presahujú rámec zákona. Svoju vysokú pozíciu využíva na to, aby zločincov trestal spôsobmi, ktoré by nik nečakal od človeka na jeho mieste. Nebojí sa pomstiť zločincom tým, čo za zločin spáchali. Stáva sa sudcom, porotou aj katom v jednom. Možno hovoriť, že sa riadi heslom:
„Nerob druhým to, čo nechceš, aby iní robili tebe.“
Spolupráca autora Kei Koga s ilustrátorom Ryou Izawa brilantne oživuje hlavnú postavu v tejto temnej, psychologickej a brutálne intenzívnej mange. Hirokiho kontrastné správanie v pracovnom prostredí oproti jeho súkromnému životu, spolu s odkazmi na kultový horor Exorcista z roku 1973, čitateľovi odhaľuje dve strany jeho osobnosti. Hiroki sa zdá byť vždy o tri kroky vpred. Jeho nemilosrdné a presné trestanie zločincov je dôkazom jeho schopnosti čítať ich ako otvorené knihy. Zároveň však aj dokazuje inteligenciu a vopred premyslené kroky Hirokiho. Kei Koga rovnako precízne pracuje s dobre známou frázou, ktorú často používajú policajti:
„Všetko, čo poviete, môže a bude použité proti vám.“
Explicitné a brutálne ilustrácie Ryou Izawu majú moc ukázať rôzne trestné činy. Prežiť ich. Vžiť sa do samotných obetí (v niektorých prípadoch aj do samotných páchateľov). Bez ohľadu na to, či ide o strach, smútok, hnev, výsmech alebo prekypujúcu šialenosť, Izawa dokáže tieto pocity priniesť. Jeho vyobrazenie Hirokiho spolu s jeho gestikuláciou poskytuje unikátne okienko detektívovho šialenstva, zvrátenej radosti a osobného uspokojenia z vykonania „dobrého skutku“. Ilustrácie odrážajú presvedčenie detektíva v to, že jeho konanie je to správne. Izawova schopnosť vystihnúť tieto maličkosti nielenže zintenzívňuje zážitok z čítania, ale prehlbuje aj porozumenie Hirokiho motiváciám.
Séria Brutal nie je príbeh o typickom hrdinovi. Hiroki Dan predstavuje komplexnú postavu, ktorá nás núti zamyslieť sa nad tým, kde končí spravodlivosť a začína pomsta. Manga brilantne balansuje medzi napätím, temnou atmosférou a psychologickým profilovaním postáv, pričom čitateľovi umožňuje nahliadnuť do mysle niekoho, kto sa rozhodol uplatňovať spravodlivosť na vlastnú päsť. Každá stránka je nielen vizuálnym zážitkom, ale aj psychologickou analýzou, ktorá odhaľuje hlboké temnoty v ľudskej psychike.
Komentovať