V utorok (28. 11.) študenti Technickej univerzity v Košiciach (TUKE) prezentovali svoje návrhy dizajnu a funkcií detských vysnívaných vynálezov. Išlo o tri vynálezy z prešovskej školy ZŠ Kúpeľnej 2, ktoré na základe hlasovania postúpili.
Ako sme vás informovali v predchádzajúcom článku, žiaci prešovských základných škôl sa zúčastnili workshopu organizovaného vzdelávacím programom MyMachine. V rámci neho mali za úlohu nakresliť svoje vysnívané vynálezy. Z každej školy postúpili tri výkresy, ku ktorým mali študenti vysokých škôl pripraviť návrhy dizajnu a možných funkcií.
„Snažili sme sa vytvoriť návrhy, ktoré by boli ľahko realizovateľné a zároveň dostatočne pútavé pre našich mladých vynálezcov. Nakoniec sme sa rozhodli pre viacúrovňovú škálu zložitosti. Pre každý vynález sme vytvorili viacero variantov spracovania s rôznou obťažnosťou zostrojenia. Tento prístup nám umožnil ponúknuť viaceré možnosti, z ktorých sa dalo vybrať a prispôsobiť ich potrebám a možnostiam ďalšieho vývoja,“ vyjadrili sa vysokoškolskí študenti, Ľuboš a Mário.
Kufor sveta mal hneď tri nákresy. Podľa vysokoškolákov sa dá tento vynález zostrojiť na základe 3D tlačiarne, ktorá deťom vytlačí čokoľvek. Druhou možnosťou je kufor s tlačiarňou poháňanou umelou inteligenciou, ktorá deťom vygeneruje akýkoľvek obrázok na základe ich požiadaviek. Posledným návrhom bol Hologramový kufrík, ktorý by dokázal premietať trojrozmerný obraz rôznych predmetov.
Bazénový dom by mohol byť zostavený v podobe stavebnice aquaparku. Tvorili by ho malé časti, z ktorých si deti môžu poskladať zmenšený model bazénov s toboganmi. Druhú alternatívu študenti nazvali Hravým zavlažovaním. Bol by to zavlažovací aparát pre rastliny, ktorým by prechádzala voda cez rôzne zatočené hadičky pripomínajúce tobogany.
Robot Triskáčik môže fungovať ako Nápojomat – automat na čapovanie rôznych nápojov v tvare robota. Aby bol zachovaný aj pôvodný zámer žiačky, ktorá robota vymyslela, vysokoškoláci navrhli aj alternatívu Zmrzlinovača na dávkovanie chutnej zmrzliny. Posledným návrhom bol stroj na vyrábanie cukrovej vaty. Pri všetkých možnostiach zostrojenia tohto vynálezu študenti uchovali vzhľad robota, ktorého si žiačka ZŠ Kúpeľnej navrhla.
Na záver sme sa študentov TUKE opýtali, ktorý z týchto vynálezov bol pre nich najväčšou výzvou. „Vynájsť nápad na bazénový dom bol určite našou najväčšou výzvou. Integrácia aquapark-domu do zmysluplného a zostrojiteľného nápadu požadovala tvorivý prístup a úsilie. Pomohol nám brainstorming spolu s mladším súrodencom. Z tohto nápadu sa nakoniec stal návrh, ktorý sa vybral na zostrojenie.“
Autorka: Sofia Budkaiová
Komentovať