„Čo by asi človek urobil, keby mal možnosť úplne vymazať minulosť?“ Aj na túto otázku sa pokúša odpovedať divadelná hra Trón milosrdenstva, ktorá bude mať svoju premiéru v piatok 8. septembra na Malej scéne. Repertoár Divadla Jonáša Záborského obohatí príbeh dvoch milencov, ktorí sa na pozadí tragédie 11. septembra 2001 ocitnú pred vážnymi vzťahovými otázkami.
Abby Prescottová (Ľudmila Dutková) je šéfkou vo firme v New Yorku, kde sa zoznámi s Benom Harcourtom (Boris Srník). Ich osudy sa prepletú a stanú sa z nich milenci. Háčik je však v tom, že Ben je ženatý a má deti. Rozuzlenie vzťahovej zápletky milenci nechtiac nachádzajú v útoku na newyorské dvojičky. Ben mal mať pôvodne namierené do World Trade Center, v čase teroristického útoku bol však u Abby. Rodina aj kolegovia ho pokladajú za mŕtveho. Ben stojí pred náročnou voľbou – vrátiť sa k rodine a priznať pomer alebo ujsť s Abby a začať nový život?
Príbeh inšpirovaný reálnym životom
Minimalistická hra odohrávajúca sa v komorných priestoroch malej scény vťahuje diváka do osobnej drámy dvoch postáv, ktoré sa ocitli v ťažkej životnej situácii. Hra vznikla pod režisérskou taktovkou Jakuba Nvotu na motívy diela amerického dramatika Neila LaButea. „Ide o príbeh dvoch ľudí, ktorí v krízovej situácii začnú riešiť problém, ako pokračovať so svojím životom. Ide o príbeh z reálneho života. V tejto hre nejde ani tak o pád dvojičiek. Ide o vzťah medzi mužom a ženou. Muž sa snaží udržať si ženu, ktorú miluje. Ide o životné situácie, ktoré sa reálne dejú,“ objasnil zápletku inscenácie Boris Srník. Dej dotvára hudba Kamila Mikulčíka.
Inscenácia je súčasťou projektu DVAJA. Prostredníctvom tohto projektu DJZ od sezóny 2015/2016 prináša komorné predstavenia, ktoré divákom umožňujú intímnejší kontakt s hercami. Pre herečku Ľudmilu Dutkovú je Trón milosrdenstva prvou skúsenosťou s hrou v takejto atmosfére. „Nechávala som ten kontakt pôsobiť, spočiatku som nevedela, aké pocity budem mať. Nedá sa však tomu ubrániť, diváci sú nasvietení a vidíte na nich dobre. Snažím sa tváriť, že tam ten divák nie je. Na veľkej scéne sa človek stratí, na malej scéne je to však veľmi intímne, divák je blízko. Emócie a to všetko ide naozaj úprimne von. Teším sa však, že sa môžem podieľať na niečom, čo poteší aj diváka. Každý si v tom niečo nájde.“
Herci sa s textom potrápili
Hra je dynamická a jej realizácia potrápila aj samotných hercov. „Text hry je zvláštne napísaný. Autor ho napísal tak, že v texte sú lomky. Na mieste, kde je lomka, si skáčeme do reči. Museli sme sa tiež naučiť nedopovedať vety. Nie je to čistá improvizácia, hoci to tak vyzerá. A tak by to aj malo byť,“ vyjadrila sa na otázku práce s textom Dutková. „Snažili sme sa nájsť mieru, kde si skočiť do reči, text sme dopĺňali o vlastné slová, aby sme ho trochu oživili. Vieme, kedy skončiť a kedy začať. Je samozrejmé, že keď sa ľudia hádajú, skáču si do reči. V takých prípadoch sa nedá postupovať podľa scenára,“ doplnil svoju kolegyňu Boris Srník.
Zápletka príbehu sa rozvíja na pozadí tragickej udalosti, avšak zameriava sa na medziľudské vzťahy, ktoré vedia byť skutočne zraňujúce. Prostredie malej scény a kontakt dvojice hercov s divákom umocňuje hĺbku príbehu. A prečo by si mal divák prísť pozrieť hru Trón milosrdenstva? Herečka Ľudmila Dutková má jednoduchú odpoveď: „Pretože vzťahy sú zložité.“
Komentovať