V čom spočíva kvalita filmu? Ide o najvychytanejšie kamery, super prácu grafikov na plátne, scenár alebo réžiu? Je veľa toho, čo kvalitu filmu udáva a všetko, čo som zatiaľ vymenoval, sa na kvalite filmu podieľa. No po pozretí filmu mnoho ľudí zhodnotí výkon hercov, čo robili dobre, čo robili zle a čo by sme na ich mieste robili my. Čo však určuje, či je herec dobrý? Dokonalý výkon hercov nie je možný, lebo nič vraj nie je dokonalé, ale dá sa k nemu priblížiť, a preto herci používajú tzv. Stanislavského metódu.
Konstantin Sergejevič Stanislavskij bol ruský divadelný herec a režisér, žijúci v rokoch 1863 až 1938. Celý svoj život zasvätil divadlu a výchove hercov. Herecká metóda zvaná Stanislavského metóda bol Stanislavského systém výchovy hercov, aby ich výkon vyznel čo najrealistickejšie, na čo jej tvorca používal rôzne fyzické, ale aj psychické formy výučby. Jej aplikovanie na filmových hercov nie je nijako rozdielne od jej aplikovania v divadle.
Stanislavkého metóda spočíva v čo najhlbšom precítení a poznaní postavy, ktorú herec predstavuje. Ak niekto hrá napríklad kanibala, nemal by pred kamerou myslieť na to, kam pôjde s kolegom stojacim pred ním po natáčaní na pivo, ale skôr na to, ako by chutila jeho ruka, keby sa mu do nej zahryzol. Ak herec stvárňuje indiána z kmeňa Siouxov, mal by poznať ich zvyky, tradície, jazyk, mal by vedieť jazdiť na koni, strieľať z luku, loviť zver, a tak podobne. Na dosiahnutie renomé herca ovládajúceho Stanislavského metódu je potrebný tvrdý výcvik, čo sprevádza každého herca, ktorý sa ju chce naučiť. Tréning závisí od postavy, ktorú herec zobrazuje. Môže to byť prísny fyzický výcvik, ako napríklad posilňovanie alebo trénovanie bojových umení, ale taktiež aj tréning psychiky, keď herec musí čo najhlbšie pochopiť správanie, myšlienky, emócie a názory svojej postavy, vedieť, kedy a ako reaguje na rôzne podnety. Či už fyzický alebo psychický tréning, oboje vedie k jednému: stať sa postavou, ktorú herec hrá.
Stanislavského metóda nebola každým divadelným alebo filmovým hercom prijatá, pretože mnohým sa zdala príliš tvrdá a náročná. Od jej vzniku sa však objavilo v divadlách a vo filmoch mnoho hercov, ktorí ju úspešne zvládli a vďaka tomu na pódiu alebo na plátne excelovali. V modernej kinematografii existujú traja významní herci, ktorým sa Stanislavského metódu podarilo úspešne naučiť a osvojiť si ju.
Jedným z nich je britský herec Daniel Day-Lewis. Dnes už päťdesiatosemročný herec za svoj život hral len v relatívne nízkom počte filmov, no o to lepšie sa na ne pripravoval. Objavil sa v snímkach akoGándhí, Posledný mohykán, Gangy v New Yorku alebo Lincoln. Na dosiahnutie dokonalosti stvárnenia svojej postavy je Day-Lewis ochotný zažiť tie najextrémnejšie situácie. Natáčaniu filmu Posledný mohykán predchádzala veľmi náročná príprava, ku ktorej sa Daniel Day-Lewis odhodlal. Herec prežil pol roka úplne sám v divočine, kde sa naučil loviť zvieratá a sťahovať ich z kože, stavať kanoe, jazdiť na koni a strieľať z pušky za jazdy a za behu. Pre film Gangy v New Yorku sa stal mäsiarom, teda tým, čím bola vo filme jeho postava. Ovládnutie Stanislavského metódy síce prináša hercovi vavríny, avšak daň, ktorú si jeho telo vyžiada, je veľká. Zopárkrát musel ísť herec na liečenie, aby sa dokázal vrátiť k sebe samému.
Ďalším významným hercom zvládajúcim túto ťažkú metódu je britský herec Christian Bale. Je všeobecne známy predovšetkým ako Batman v trilógii od Christophera Nolana. Bale je v povedomí publika aj kvôli častým fyzickým zmenám, ktoré sú niekedy až šokujúce. Jeho prvá šokujúca premena sa objavila vo filme Mechanik v roku 2004, kde stvárnil fyzicky a psychicky vyčerpaného mladíka trpiaceho nespavosťou. Vo filme bol Bale vychudnutý doslova na kosť, čo údajne dosiahol hladovkou, pravidelným fajčením a tým, že jedol prevažne len jablká. Už o rok nato sa objavil v úlohe Batmana, kde sa pred kamerami ukázal vyšportovaný a svalnatý, čo sa v ďalších rokoch ešte mnohokrát zmenilo. Nielen fyzická príprava z neho robí herca ovládajúceho Stanislavkého metódu. Pred natáčaním filmu Exodus: Bohovia a králi, v ktorom Bale hral postavu Mojžiša, niekoľko mesiacov študoval biblické knihy, predovšetkým Knihy Mojžišove, aby čo najviac spoznal postavu Mojžiša a preniesol na plátno maximum z toho, čo o ňom píšu biblické knihy.
Treticu významných Stanislavského hercov uzatvára herec, ktorý je už osem rokov po smrti. Excelentný herecký výkon vo filme Temný rytier stál zrejme Heatha Ledgera život. Do kinematografie sa zapísal ako doteraz najlepší predstaviteľ záporáka Jokera. Na rolu sa pripravoval tak, že sa uzavrel na mesiac do bytu, prerušil komunikáciu s vonkajším svetom a celý mesiac strávil tým, že na seba hľadel do zrkadla, cvičil si mimiku, gestá a prejavy a osvojoval si psychickú stránku svojej postavy (písal si dokonca podrobný Jokerov denník, v ktorom okrem iného priznal inšpiráciu pre svoje stvárnenie Jokera na základe filmu Mechanický pomaranč), ktorá ho nakoniec pohltila. Príprava na rolu zdeformovala Ledgerovu psychiku, na čo začal brať antidepresíva, ktorými sa pár týždňov po natočení Temného rytiera predávkoval.
Stanislavského metóda je vrcholom hereckej práce a herci sa do nej zahlbujú s rizikom, ktoré si plne uvedomujú. Pre ich úspech je využitie tejto metódy vždy na osoh, ich mená sa vryjú do pamäte, no jej negatívny dopad musia herci zvládať sami. Poznáte vy okrem spomínaných hercov nejakých iných, ktorí podľa vás túto metódu hereckej práce ovládajú alebo k tomu majú aspoň blízko? O svoje postrehy sa môžete podeliť v komentároch pod článkom aj s redakciou Unipo Press. 🙂
Hej, zabudli ste na Roberta de Nira…