Iné Kultúra

Aj keď má Luisin debut hluché miesta, jeho potenciál je počuť

(Foto: genius.com)

žáner: rap
počet skladieb: 12
rok vydania: 2022

Jeden z jej prvých videosinglov Carmen bol inšpirovaný hlavnou postavou rovnomennej francúzskej opery. Po jej premiére diváci skôr krútili hlavou, ako tlieskali a podobne tomu bolo aj pri Luisinej skladbe. Tak ako opera, aj raperka si musela na uznanie počkať. Poslucháčom trvalo, kým prijali jej osobitý štýl. Interpretka si prešla od nepochopenia zo strany fanúšikov tohto žánru, až po označenie najlepšia či dokonca jediná relevantná raperka na Slovensku. Potvrdila Luisa debutovým albumom svoje renomé?

 

Raperka začala svoje prvé piesne zverejňovať na platforme Soundcloud v roku 2016. Zlomový moment nastal jej príchodom do zoskupenia Comebackgang (2019), kde pod záštitou Pil Ciho vydala okrem niekoľkých singlov doposiaľ dve EPčka (Relaps, Virgo). Dôkazom jej kvalít nie sú len pozitívne komentáre zo strany poslucháčov, ale aj podpora etablovaných mien z česko-slovenskej scény. Na konte má spolupráce so zvučnými menami, ako je napr. Viktor Sheen, Separ či Yzomandias.  

(Foto: refresher.sk)

Aj napriek tomu, že album obsahuje pieseň Witchcraft – nás na ňom nič čarovné nečaká. Prekvapiť môže azda len tých poslucháčov, ktorí počúvajú výhradne Luisu. Ale ani tí sa nevyhnú autorkinej záľube v recyklácii jej vlastnej tvorby. Interpretka aj naďalej pokračuje v rapovaní do pochmúrnych inštrumentálov, ktoré sa od seba líšia žánrovo len sem-tam. Na tom by nebolo nič zlé, ale výrazne sa nemení ani Luisin prejav či tematický okruh piesní.

 

Plusom nahrávky sú autentické výpovede, s ktorými sa môžu stotožniť hlavne poslucháčky. Tie pôsobia sviežo. Bodaj by nie, keď ich kvôli mizivému počtu raperiek nepočúvame často. Luisina otvorenosť sa ukazuje už na úvodnej piesni (Witchcraft) a nesie sa celým albumom. A aj keď je občas podaná povrchne (Sad & Savage), je príjemným spestrením v materialistickom svete moderného rapu.

Najúprimnejšie znie Luisa na skladbe Nevadí, kde rapuje o bývalom vzťahu, v ktorom partnerovi kupovala všetko a robila preňho viac, ako on pre ňu. Skladbu robí originálnou búranie stereotypu, ktorý hovorí, že je to práve muž, ktorý finančne zabezpečuje ženu. Na kvalite jej však uberá jednoduchá melódia inštrumentálu, podľa ktorého Luisa harmonizuje svoje verše. Dokopy to pôsobí neefektívne a lyricky dobré slohy vyznejú otravne.

Skladby BDE a SIMP sú po textovej stránke z celého albumu najviac nápadité. Kým v prvej piesni ironicky fantazíruje o vzťahu so „zlým chlapcom,“ v tej druhej rapuje o fiktívnom „chlapčekovi,“ ktorý jej splní každé prianie. Obe piesne sú dôkazom, že Luisa má potenciál písať originálne verše. Na albume sa však snaží skôr o chytľavosť, ktorá často ide ruka v ruke s jednoduchosťou. To nie je zlé, ak sa medzi nimi udrží balans.

To sa jej podarilo na skladbách ako Links, Drift či Konfetti, ktoré sa môžu osvedčiť hlavne na koncertoch. Menej šťastne je s jednoduchosťou narábané v piesni Sticky, ktorú je problém nevypnúť po úvodných veršoch. Slohy pripomínajú skôr detskú riekanku, ako rapový text. A prejsť Koridor (klišé v audio forme) bez myšlienky, že takéto verše som už niekde počul, je nemožné. Klubový love song s generickým inštrumentálom môže fungovať dobre len po desiatich poldecákoch vodky.

Vzhľadom na to, že konkurencia na ženskej pologuli repovej zeme je malá a nečinná, Luisa si drží status najlepšej raperky v našich končinách. Vo všeobecnosti však nie je jej album ničím špeciálny. Luisa pri výbere témy málokedy prekvapí a aj napriek jej lyrickému potenciálu, často upadá do klišé.

5/10

Martin Bujňák

Komentovať

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *