PREŠOV – Prešovské Divadlo Jonáša Záborského sa rovnako ako viaceré slovenské divadlá zapojilo do 9. ročníka projektu Noc divadiel. V sobotu 17. novembra otvorilo svoje brány divákom, aby nahliadli do procesov tvorby predstavení. Súčasťou programu bolo aj špeciálne vydanie „Nočného“ Nikolu Šuhaja.
V sobotu 17. novembra mohli milovníci divadla nahliadnuť do zákulisia tvorby divadelných predstavení. Takúto možnosť majú každý rok vďaka podujatiu Noc divadiel, ktorá divákom poskytuje netradičné zážitky v ich obľúbených divadlách. DJZ si pre svojich návštevníkov pripravilo atraktívny sprievodný program, končiaci v neskorých nočných hodinách.
Prvou časťou večerného programu bola prehliadka v podobe Nočnej divadelnej exkurzie. Tá pozostávala z predstavenia tvorby scény, kostýmov a zákulisia inscenácie Kati, ktorú DJZ hrá na Malej scéne. O procese tvorby scény či zákulisných trikoch rozprávali Ján Hanzo, riaditeľ DJZ, a Michal Náhlik, režisér a zároveň umelecký šéf divadla.
Ukázalo sa, že za vytvorením nielen divadelnej hry, ale aj samotnej scény, stojí veľa práce. „Keď prídete na divadelné predstavenie, vidíte scénografiu, hercov v kostýmoch, ale tomu predchádza veľmi dlhá príprava. Čo sa týka inscenácií na Malej scéne, je to príprava rádovo mesiacov. Ak ide o muzikál na Veľkej scéne, dá sa rátať rádovo na roky,“ vysvetlil počas exkurzie Michal Náhlik. Pri tvorbe scénografie spolupracujú viaceré tvorivé tímy, medzi nimi sú napríklad zamestnanci dielní, technici, majstri, osvetľovači a podobne.
Celý tím je samozrejme korigovaný výtvarníčkou – v DJZ je to Anita Szőkeová, ktorá navrhuje scény väčšiny predstavení. Najprv vytvorí malé makety, na základe ktorých sa zisťuje vhodnosť návrhu. „My máme takéto „Barbie domčeky“ a vznikne veľa verzií. Niekoľko mesiacov sa hráme a zisťujeme, či nám bude fungovať scéna, čo sa týka výrazu, obsahu, viditeľnosti, farebnosti,“ uviedol režisér.
V hre musí všetko ladiť
Na Malej scéne si diváci mohli pozrieť aj kostýmy, ktoré herci nosia v inscenácii Kati. Michal Náhlik návštevníkom vysvetlil, že návrhy kostýmov sú úzko prepojené s tvorbou scény. „Kostýmy vznikajú paralelne so scénografiou, buď ten istý výtvarník, ktorý robí scénu, vytvorí aj kostýmy, alebo máme ešte jedného výtvarníka, ktorého si zvolí režisér. Stretnutia bývajú väčšinou dohromady, aby dobovo, výtvarne a farebne ladili s tým, čo si dohodol režisér so scénografom.“ Na záver exkurzie sa mohli diváci presunúť do zákulisia, v ktorom sa pohybujú herci, ak práve nehrajú počas jednotlivých dejstiev. Hoci tieto priestory nie sú veľkolepé, sú funkčné a hercom slúžia na prípravu a oddych medzi jednotlivými výstupmi.
Paralelne s prehliadkou scény prebiehalo Nočné divadelné kino, počas ktorého si divadlo pripravilo staršie videoprojekcie z archívu DJZ. Okrem toho sa návštevníci mohli osviežiť drinkmi z divadelnej kaviarne. Vybrať si mohli z dvoch drinkov, ktoré niesli záhadné názvy podľa sviatkov, ktoré sme oslavovali nedávno – 28. október, ako pripomenutie vzniku Československa, a 17. november ako odkaz na Nežnú revolúciu.
Hlavným, a azda aj najatraktívnejším bodom večerného programu bol „Nočný“ Nikola Šuhaj. Veľkolepý muzikál prekvapil divákov neočakávanou vsuvkou. Nečakane sa totiž stali svadobnými hosťami, a to s náležitým občerstvením a ľudovou hudbou folklórneho súboru.
Komentovať