Rozhovory

Ivana Tomečková: Influencer marketing sa nikdy nepovažoval za tú najlepšiu stratégiu

(Zdroj: linkedin.com)

Internetom nedávno otriasla mediálna kampaň Filipa Jovanoviča alias Jovinečka, influencera, ktorý so svojim počtom 335-tisíc sledovateľov na sociálnej sieti Instagram patrí medzi najvplyvnejších na slovenskej scéne. V rámci kampane zinscenoval vykradnutie vlastnej gastro prevádzky Jovipoint. Články o tejto skutočnosti napísali rôzne slovenské médiá a dosahy boli naozaj obrovské. Šlo však iba o propagáciu poistenia od spoločnosti Kooperativa. Mnohí jeho sledujúci považovali odhalenie danej skutočnosti za nemorálne konanie zo strany influencera. K tejto kauze, tak ako aj ku ďalšiemu aktuálnemu dianiu vo svete marketingu, sa pre našu redakciu vyjadrila doktorandka mediálnych štúdií Ivana Tomečková.

Ivana Tomečková (Foto: IT)

Ako vnímate danú skutočnosť z hľadiska efektivity kampane a jej morálnosti?

V prvom rade by som uviedla, že kampaň nebola spočiatku veľmi transparentná. Fakt, že ide o reklamu, ukazovalo len jedno označenie na príbehu po „vykradnutí“ prevádzky. Ja osobne si myslím, že platená propagácia s poisťovňou sa dala vyriešiť oveľa kreatívnejšie. Otázka etickosti a morálneho princípu je na veľmi subjektívne zhodnotenie, ja ju považujem za zle naplánovanú. Na druhú stranu, v rámci efektivity a vyvolania senzácie bola jednoznačne efektívna svojím dosahom.

Nemá takýto “podvod“ skôr za následok odradenie cieľového publika?

Nemyslím si, že takýto krok odradí fanúšikov od jeho produkcie. V rámci svojej mediálnej tvorby tvorí vyhľadávaný obsah pre rôzne vekove skupiny fanúšikov. Tí, bohužiaľ, veľmi rýchlo zabúdajú na prešľapy svojich obľúbencov. Asi to zabúdanie na minulosť verejných osobností máme na Slovensku naozaj radi. Pre Filipa však bude dôležité, aby ho pre „senzáciu“ neodmietli ďalšie spoločnosti.

Sú v súčasnosti takéto praktiky bežnou súčasťou marketingu?

To je ťažké povedať. Len pár dní pred zverejnením simulovanej lúpeže sa však na slovenských bilboardoch objavili postoje proti Európskej únií a Ukrajine. Až veľmi neskoro sa objavilo vysvetlenie, že toto je marketing jednej zo slovenských strán uchádzajúcej sa o miesta v Európskom parlamente. Podobnú senzáciu vytvoril aj youtuber Matúš vystupujúci vtedy pod prezývkou tojetennasmatus, ktorý nasimuloval odchod do Anglicka, kde ho v priebehu niekoľkých dni držali v zlých podmienkach a zneužívali ho ako pracovného otroka. Matúšova fikcia vytvorená na príbehoch na instagrame však súvisela s kampaňou smerovanou na problém zneužívania ľudí ako novodobých otrokov, preto sú postoje k nej iné a aj s ohľadom na iné mediálne prostredie vtedajšieho slovenského instragramu.

Je vhodné, aby poisťovacia spoločnosť oslovila na svoju propagáciu influencera s typom contentu, aký tvorí práve Jovinečko? Nie je jeho cieľová skupina iná ako potenciálni zákazníci poisťovne?

To, či je cieľová skupina dobre nastavená je na rozhodnutí poisťovne. V mnohých príkladoch neúspešnej, alebo nevyhovujúcej reklamy je hlavným problémom zadávateľa reklamy nepreverenie kreatívneho tvorcu. Ak o to mali záujem, mali ho prehodnotiť a zistiť, či má tvorca rovnaké nastavenie ako oni. V čom však stojím pri rozhodnutí spoločnosti o nadviazanie spolupráce je jeho dosť široká ponuka vlastných produktov ako proteínové tyčinky a prášky na prianie. Čo znamená, že sa zameriava na naozaj rôznych ľudí.

Kde sú alebo kde by mali byť hranice v spôsobe, akým firmy propagujú svoje výrobky a  služby?

Hranice sú jedine na morálnej úrovni. Inak je to na zvážení firmy.

Ide podľa vás o kampaň, ktorá by mohla influencerovi poškodiť meno? Bude to mať vplyv aj na ostatné podnikateľské aktivity?

Teoreticky by mohla, ale prakticky to ukáže až čas. Nemyslím si, že to bude mať tak zlý dopad ako výroky Attilu Vegha.

Mohli by ste, prosím, viac priblížiť kauzu výrokov Attilu Veghu a aj to, prečo mala taký negatívny dopad ?

Kauzy Atilla Vegha sú viazané na jeho vyjadranie po ukončení prezidentských volieb. Jeho výroky proti Ivanovi Korčokovi, ktorého nazval „gádžom“ exponovali do takého rozsahu, že s ním rozviazali spoluprácu dve spoločnosti. Automobilová spoločnosť Renault ukončila spoluprácu takmer hneď po výrokoch voči Korčokovi a po niekoľkých týždňoch sa k ním pridala aj spoločnosť Pierre Baguette, ktorú reprezentoval v kampani Bagetejšn.

Je v súčastnosti voľba  inlfluencer marketingu pre spoločnosti naozaj najvhodnejšou? Od čoho to záleží?

Influencer marketing sa nikdy nepovažoval za tú najlepšiu stratégiu. Dovolím si povedať, že sa považuje za tú najjednoduchšiu. Pretože je to lacná a rýchla náhrada reálneho marketingu. Je dobré, že došlo k spätnej väzbe zo strany publika, ktorému sa daná forma propagácie nepáčila.

Katarína Kuzárová

Komentovať

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *