Predposledný deň 58. ročníka Akademického Prešova zanechal v divákoch nezabudnuteľný dojem a predstavil vitálnu mozaiku ľudskej existencie.
Pri spomienkach na svetlé chvíle, keď postavy v predstaveniach napĺňajú pamäť pestrými obrazmi, by sme nemali zabúdať na tragédie, či už ide o individuálne skúšky alebo spoločenské nešťastia. Umenie je pravdepodobne to jediné, čo nám môže ukázať našu realitu z rôznych uhlov pohľadu, otvoriť nám oči pre rozmanitosť ľudských skúseností a ich odraz v umení.
DISKUSIA S ĽUBOM BURGROM
V stredu Akademický Prešov začal zmenou v programe. Namiesto rozhovoru s profesorom Horákom, prebehla na Artscéne Súkromného konzervatória Prešov diskusia s Ľubom Burgrom: hudobným skladateľom, hercom, autorom a režisérom divadla SkRAT. Diskusiu moderoval Juraj Benčík a spoločne s Ľubom prešli zaujímavým okruhom tém. Jednou z nich bolo aplikovanie moderných technológií do divadla a naopak ich negatívny vplyv na prácu účastníkov divadelného života. „Ak niečo chcete robiť, tak to robte. Nezamýšľajte sa nad tým, len to robte,“ týmito slovami podporil viacerých mladých divákov, ktorí možno práve hľadajú odvahu na nové umelecké projekty.
Ivana Koreňová
NO LAND
Poobedňajší program festivalu Akademický Prešov sa v stredu začal inscenáciou No land na Malej scéne Divadla Jonáša Záborského v Prešove. Predstavenie od divadla dNO z Námestova je pôsobivým a emotívnym portrétom tragédie obyvateľov postihnutých výstavbou Oravskej priehrady. Príbeh o pôvode a vzniku Oravskej priehrady, ktorý sa bytostne dotýka obyvateľov samotného Námestova, bol doplnený expresívne zobrazenými skutočnosťami a čiastočným zapojením publika do hry. Diváka zasiahne nielen expresivita hercov, ale aj ich angažovanosť v hre, ktorá podčiarkuje hlavnú tému – ľudskú tragédiu a otázky moci a bezmocnosti. No Land je silné dielo, ktoré núti divákov zamyslieť sa nad etickými dilemami a históriou ľudskej krutosti voči prírode a spoločnosti.
Lucia Šarišská
2m²
Gobi Rita Társulát si na malej scéne Divadla Alexandra Duchnoviča pre nás podvečer pripravila úžasnú hru o starej žene, ktorá bola v mladosti baletka. Jej osud a životný príbeh bol odkrytý retrospektívne. Gobi Rita nenásilným spôsobom vykreslila typické maniere staršej generácie. Vcítiť sa do herečkou autenticky stvárnenej roly je takmer nemožné. Dejová línia sa prelína tak rýchlo, že si človek, tak ako v bežnom živote neuvedomí, ako jednoducho sa dá prísť o všetko: rodinu, blízkych, materiálne veci. Ale spomienky, ak nám pamäť slúži veľmi dobre, tu s nami ostávajú stále. Preto je veľmi dôležité zamerať sa aj na samých seba a pozrieť sa na svet srdcom a nevidieť dnešnú dobu iba ako materialista.
Sebastián Pončák
PSYCHÓZA 4.48
Ďalší deň plný umenia ukončili herci Študentského divadla PU v Prešove. Svojou inscenáciou v procese tvorby Psychóza 4.48 navodili mnohým zimomriavky. Predstavenie o psychicky narušenej žene doplnili jednoduché kulisy s dominantnými tromi zrkadlami. Hlavná hrdinka sa do svojej roly skutočne vžila a vo Wave navodila miestami desivú atmosféru. Celé predstavenie veľmi efektne podporili svetlá. Táto tragédia nás však núti zamyslieť sa nad dôležitosťou komunikácie a starostlivosti o duševné zdravie, aby sme mohli predísť podobným tragédiám v budúcnosti. Koľkým divákom ešte teraz toto predstavenie vŕta v hlave? Mne určite ešte dlho bude.
Ivana Koreňová
Umenie je skutočne rozmanité a mnohotvárne. Jedna forma nás môže ponoriť do reality, predstaviť svet taký, aký je, s jeho krásou, zložitosťou a protikladmi. Iná forma umenia môže byť silnou reakciou na ľudské bytie, vyvolávať emócie tým, že reflektuje naše pocity, myšlienky a činy. Oba prístupy majú svoju hodnotu a môžu inšpirovať, provokovať alebo viesť k novým realizáciám. Celkovo umenie slúži nielen ako prostriedok sebavyjadrenia, ale aj ako zrkadlo odrážajúce rozmanitosť ľudských skúseností a vnútorných svetov.
Komentovať