Recenzia

Recenzia: Mlieko a med je pre pubertiačky

(Zdroj: illogicallines.co.uk)

Básnická zbierka Mlieko a med od indicko-kanadskej spisovateľky Rupi Kaur je jej debutovou knihou, ktorú vydala v roku 2014. Odvtedy sa predalo niekoľko miliónov výtlačkov knihy po celom svete a bola preložená do viac ako 40 jazykov po celom svete.

Prvá publikovaná kniha Kaur sa rozdeľuje do štyroch častí: Zranená, Milovaná, Zlomená, Zahojená. V každej kapitole sa spisovateľka venuje istému problému, ktorým si prechádzajú mladé a dospievajúce dievčatá. Zrejme aj preto sa zbierka stala takou populárnou. Každé dievča sa minimálne na jednej strane s Rupiným prežívaním stotožnila. Schválne som použil ženský rod, pretože dovolím si tvrdiť, že kniha je určená najmä pre ženského percipienta. Nevidím jediný dôvod, prečo by bežný mužský čitateľ siahol práve po tejto zbierke básní z vlastnej iniciatívy.

Prvá časť Zranená sa venuje domácemu násiliu a zneužitiu. Rupi Kaur si hneď od začiatku nedáva „servítku pred ústa“ a svoje prežívanie pomenúva často veľmi explicitne: „terapeut pred teba / položí bábiku / má veľkosť dievčat / ktorých sa radi dotýkajú tvoji / strýkovia // ukáž kde mal ruky // ukážeš na miesto / medzi jej nohami / kde ťa vyprstoval / je to ako spoveď,“ (Kaur, s.15, 2014). Je jasné, že tieto ťažké situácie sú často v spoločnosti tabuizované. Rupi Kaur preto zvolila jazyk, ktorým chce o problémoch hovoriť veľmi jasne, práve kvôli tomu, aby sa s textom ľahko stotožnili viaceré čitateľky. Pokiaľ aj nemajú skúsenosť s podobným problémom, určite ju prinajmenšom pochopia. Tu nastáva podľa mňa hneď prvý problém. Každý človek s trochou empatie bude Rupi Kaur ľutovať. Tým spisovateľka navodí u čitateľa dojem, že to čo sa jej stalo, je úplne to najhoršie a stávate sa jej tzv. „bútľavou vŕbou“. V žiadnom prípade si nedovolím zľahčovať daný problém. Ale po chvíli zamyslenia sa je to len dobrý strategický ťah, ako bude čitateľ nahliadať na ďalšie kapitoly.

Ďalšou kapitolou je Milovaná. Tu sa dostávame v Rupinom živote do ďalšej etapy, v ktorej sa stretáva so svojou polovičkou. Básne o láske, partnerskom vzťahu, milovaní a o všetkom, čo klasický vzťah zahŕňa. Aspoň to tak navonok vyzerá. Avšak často sú tieto básne, v ktorých chce Rupi čo najlepšie vyjadriť svoju emóciu, veľmi chaotické a pôsobia, ako keby ani sama nevedela, čo presne chce. Môže to byť aj zámer, ktorým chcela vyjadriť, že po tom, čo prežila v prvej kapitole je veľmi ťažké opäť milovať.

V tretej časti, ktorá dostala názov Zlomená, sa však tento vzťah končí nešťastne. Rupi Kaur si vylieva srdce a pokiaľ ste počas celej knihy nevnímali, že čítate jej denník, tak v danej kapitole to určite pocítite. Rozchody nie sú nikdy príjemnou vecou, ale básne v tejto kapitole pôsobia, ako keby ich písalo dievča v puberte.

V Poslednej časti Zahojená sa Rupi dostáva zo všetkých problémov a stáva sa z nej mentálna koučka a motivátorka, ktorá najlepšie vie, čo po týchto prežitých situáciách ženám pomôže najviac, ako je potrebné si začať opäť veriť a ako sa treba mať rada.

Kniha Mlieko a med je teda instapoéziou priamo určenou pre ženy, ktoré sa ľahko stotožnia so spisovateľkou. Či už niečo podobné prežili alebo nie, minimálne v jednej z básni sa nájdu. Avšak v tomto prípade by som vôbec nehovoril o umeleckých básňach plných krásnych metafor, ktoré človeku rezonujú v hlave ešte niekoľko dní po ich prečítaní. Práve kvôli zadefinovaniu zbierky ako instapoézia sa kniha stala tak populárnou. Myslím si, že väčšina čitateliek videla na pohľad pekne napísaný text vo veršoch a strofách, ktoré nemusia mať žiadny systém a nemusia sa rýmovať, ale vyznievajú hlboko a motivačne. To stačilo na to, aby sa stala básnická zbierka Mlieko a med bestsellerom.

Autor: Daniel Tadeáš Pavlík

Mediálne štúdiá

Komentovať