Spravodajstvo

Učitelia a pracovníci knižníc ako offline influenceri dnešnej doby

(Foto: Simona Peložatová)

Prešov 27. októbra –⁠ V rámci iniciatívy Týždeň mediálnej a informačnej gramotnosti (24. –⁠ 31. 10. 2023) sa konala konferencia Offline influenceri: zdroj múdrosti v digitálnej ére. Podujatie sa uskutočnilo v Krajskej knižnici P. O. Hviezdoslava v Prešove a hlavným organizátorom bola Rada pre mediálne služby, ktorá koordinuje aj platformou Mediálna gramotnosť+ (jej členom je aj FF PU). 

Súčasťou programu bola panelová diskusia, v ktorej diskutujúci uvažovali nad tým, aká je úloha učiteľov, digitálnych koordinátorov a pracovníkov knižníc v 21. storočí. „Cieľom tejto konferencie je povzbudiť učiteľov, pani učiteľky, pracovníkov a pracovníčky knižníc, ktorých považujeme za takých offline influencerov. Aby nestrácali nádej a boli pozitívnymi aktivátormi zmeny v ich prostredí, v podmienkach, ktoré majú a aby aj oni pomáhali šíriť osvetu v rámci mediálnej a informačnej gramotnosti,“ dodala Viktória Norisová z Rady pre mediálne služby. Panelová diskusia sa uskutočnila s Barborou Okruhľanskou –⁠ spoluautorkou podcastu Digitálni rodičia, Pavlom Lackom –⁠ odborníkom na problematiku dezinformácií z Demagog.sk, Silvestrom Bučekom –⁠ odborníkom na problematiku videohier z Vlčata.sk a Lenkou Kvasňákovou –⁠ psychologičkou z Ipčka.

(Foto: Simona Peložatová)

V rámci diskusie sa pozornosť venovala najmä tomu, ako zvládať emocionálne vypäté situácie z pozície pedagógov. V prípade videohier diskusia viedla k mýtom o videohrách a ich následnému vyvráteniu. „Aj my učitelia, ak chceme svojich žiakov posúvať, sme nútení sa sami rozvíjať a sledovať tieto trendy a nové informácie, ktoré prinášajú aj neurovedy, ako funguje myslenie a ako fungujú médiá, aby sme mohli potom aj týchto našich žiakov posúvať,“ dodala Anežka Richtáriková, učiteľka z Gymnázia sv. Moniky v Prešove. V prípade dezinformácií sa poukazovalo aj na regionálne rozdiely, keďže väčšina tých, ktorí sa tomu venujú, odchádzajú na západ. Jednou z tém bol aj zákaz mobilov v školách. V tomto prípade si podľa Barbory Okruhľanskej netreba vyberať ani úplné zákazy, ale ani úplnú voľnosť a hľadať správnu mieru.

(Foto: Simona Peložatová)

Podľa slov psychologičky z Ipčka Lenky Kvasňákovej školy najčastejšie vyžadujú prevenciu v rámci duševného zdravia alebo aj búrania mýtov. Oslovujú ich s prosbou na špecificky zamerané preventívne hodiny, kde sa hovorí napr. o kyberšikane či bezpečnosti na internete.  „Veľmi často sa oblasť mediálnej gramotnosti zužuje len na oblasť dezinformácií, ale témy mediálnej gramotnosti sú aj televízne vysielanie, reklama, problematika sociálnych sietí, či už je to napríklad aj kyberšikana, grooming, sexting a podobne,“ uviedla v rozhovore pre študentské médiá Viktória Norisová.

 

Autorka: Simona Peložatová

Mediálne štúdiá

Komentovať

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *