Kultúra Recenzia

Recenzia. Hry o život: balada o hadoch a vtáčatkách

V prešovských kinách sa 16. novembra začal premietať film  Hry o život: balada o hadoch a vtáčatkách. Film sa odohráva v známom univerze Hunger Games, nie je pokračovaním štyroch slávnych filmov, ale prequelom. Dej sa odohráva mnoho rokov pred prvým dielom a rozpráva o mladosti prezidenta Snowa, ktorý sa objavil v pôvodných filmoch. Mladý Coriolanus Snow (Tom Blythe) zúfalo bojuje o prežitie, obklopený leskom a pokrytectvom Kapitolu, pretože sa snaží obnoviť slávu svojej rodiny. Po tom, čo sa na jubilejných desiatych  hrách o život stane mentorom, objaví v jednej zo svojich zverenkýň, Lucy Grey Bairdovej (Rachel Zeglerová), potenciál a je odhodlaný využiť ho na dosiahnutie svojich ambícií. Cesta k víťazstvu vedie cez mnohé ťažké rozhodnutia, ktoré postupne odhaľujú Snowovu pravú povahu. Coriolanus Snow je jedným z ústredných zloduchov pôvodnej série Hunger Games a tu sa divákom odhaľuje z novej stránky. Vo finále nenájdete žiadnu snahu ospravedlniť jeho činy, čo dáva rozprávaniam o zloduchoch zvláštny význam. Na rozdiel od mnohých podobných zápletiek, ktoré sa snažia vyvolať sympatie k postave, ktorá bola nedávno nenávidená, v Balade o  vtákoch a hadoch to tak nie je. Napriek tomu sa Coriolanus Snow v divákovom vnímaní stále stáva nejednoznačnejšou postavou.

Oficiálny plagát k filmu

Nový film zároveň prináša fanúšikom retrospektívny pohľad na Panem a Kapitol v čase, keď hlavné mesto ešte nemalo honosné oblečenie, povojnové rany sa ešte nezacelili a hry o prežitie sa nestali populárnou reality šou. Architektonický štýl metropoly tu pripomína skôr známy vzhľad sovietskych miest s mohutnými budovami a monumentálnymi pamiatkami.

Celkovo titul Hry o život: balada o hadoch a vtáčatkách nielenže spĺňa očakávania fanúšikov série, ale zároveň otvára nové aspekty univerza, vďaka čomu je skvelým doplnkom už aj tak úspešnej série. Film ponúka divákovi ponorenie sa do vzrušujúceho sveta plného intríg, dobrodružstva a vnútorných bojov. Je dôležité zdôrazniť, že hoci je celý dej do istej miery prepojený so svetom hier o život, samotná nemilosrdná súťaž je prezentovaná len ako jeden z kľúčových prvkov, zatiaľ čo dôraz je kladený na emocionálne zmeny v živote pána Snowa. Film ukazuje, akú cenu musia ľudia platiť za moc, čo sa skrýva v hlavách týchto ľudí a vo všeobecnosti, aj keď dosť povrchne, nastoľuje dôležité sociálne otázky.

Na rozdiel od ostatných filmov série tu hrá veľkú úlohu hudba. Hlavná postava veľa spieva, čo podčiarkuje emocionálne momenty filmu a vytvára atmosféru plnú drámy a nádeje.  Skladby pripomínajúce balady sú šikovne zakomponované do deja a dodávajú mu ďalšiu hĺbku. Piesne vyšli naozaj pestré a chytľavé, dokonca som si ich pridala do svojho playlistu.

Hlavné úlohy vo filme hrajú mladí a nie príliš známi herci. Potešilo ma vidieť na plátne čerstvé a neopozerané tváre. Herecké výkony pôsobili presvedčivo a hlavnej dvojici sa podarilo vystihnúť zložitý vzťah medzi postavami. Účasť na takejto franšíze by pre nich mala byť skvelým štartom do ich budúcej filmovej kariéry.

Oficiálny plagát k filmu

Napriek chybám v deji a dialógoch, ktoré sa vo filme vyskytujú, dokáže Balada o spevavých vtákoch a hadoch zasiahnuť aj ľudí, ktorým sa nepáčila žiadna časť Hier o život. Dokazuje, že táto franšíza sa k nám vrátila z nejakého dôvodu. A rozhodne neexistuje len tak pre nič za nič.

Elina Fedotova

Komentovať

Komentovať