Komentáre Lifestyle

Stráca Facebook dych a vystrieda ho Instagram?

(Zdroj: Dominique Jackson)

Legendárna veta „pridaj si ma na Facebooku…“ sa už dávnejšie zmenila na „začni ma sledovať…“, aspoň medzi mladými generáciami. Ešte pred pár rokmi by si zrejme nikto netrúfol povedať, že sociálna sieť Facebook získa nejakú významnú konkurenciu, rozširujúc svoj monopol naskrz internetom. Čo sa však za celé tie roky stalo a prečo už ako človek bez Instagramu nie som in? Aký trend bude nasledovať pri týchto dvoch najväčších sociálnych sieťach?

Písal sa rok 2012, keď firma Facebook prišla s oznámením, že sa rozhodla kúpiť a získať ako dcérsku spoločnosť novú, len dvojročnú sociálnu sieť Instagram. Investície Facebooku sa pri tom do tých čias pohybovali v číslach zväčša okolo 100 miliónov dolárov, pričom skupovali menšie spoločnosti a produkty, v ktorých videli potenciál. Kúpu platformy Instagram však mnohí trhoví analytici považovali za poriadne predražený špás. Avšak sám Mark Zuckerberg k tejto kúpe v tom čase povedal: „Štyri roky sa sústredíme na vybudovanie najlepšieho rozhrania na zdieľanie fotografíí s rodinou a priateľmi. Teraz budeme mať možnosť ešte bližšie spolupracovať spolu s tímom z Instagramu a vytvoriť čo najlepší zážitok zo zdieľania mobilných fotografií ľuďmi, ktorí sú v centre záujmu jednotlivca.“ Zrejme vtedy vôbec nebol ďaleko od pravdy.

Facebook zrejme nechcel „vkladať všetky vajíčka do jedného košíka“. (Foto: freeto.use)

Zaujímavé je, že nikdy v podstate nedošlo k zlúčeniu platforiem Facebook a Instagram (výnimkou je prienik inzercie), čo by mnohí predpokladali. Materská spoločnosť nechala Instagram vyvíjať sa ďalej ako samostatný projekt. Facebook zrejme nechcel „vkladať všetky vajíčka do jedného košíka“. A rozhodne spravil dobre. Instagram získaval obrovskú popularitu, desiatky miliónov nových užívateľov každý mesiac. Z tohto v úvode malého projektu sa vybudovala sociálna sieť s miliardou aktívnych užívateľov už v roku 2018. Najväčšia konkurencia Facebooku tak vzrástla cez samotný Facebook. Celý ten čas šlo len o fotky alebo hrali v tejto masívne narastajúcej popularite aj iné faktory?

V čom Instagram tak okúzlil?

Devízou Instagramu bolo zrejme to, že bol od začiatku mobilná platforma, a tak, ako sa smartfóny stávali trendom, spolu s nimi rástla aj jeho popularita. Instagram poskytol službu instastories (inšpirovaný Snapchatom) ešte pred Facebookom a rozhodne to k nemu prirástlo. 24 hodinové zobrazovanie v nás evokuje, že dej je vysoko aktuálny a prebieha tu a teraz, potom sa už navždy stratí v zákutiach internetu. Človek tak prejavuje zvýšený záujem o informácie, pričom nejde len o blízkeho človeka, ale túto stratégiu efektívne využívajú aj firmy a inzerenti na propagáciu. Ponúkané produkty sú silno pretkané zážitkom, aj preto možno povedať, že reklama Instagram nikdy neoslabila, ale skôr rozšírila jeho pôsobenie a výrazne dopĺňa jeho prostredie.

Základným faktorom však bola podľa mnohých jeho jednoduchosť a vizuálnosť. Od počiatku sveta ľudstvo hľadá najefektívnejší spôsob, ako získavať informácie. Snažíme sa komunikovať čo najrýchlejšie a najjednoduchšie. Komu sa v dnešnej dobe chce čítať dlhý a nudný text, keď všetky potrebné informácie dokážem získať v kratšom čase sledovaním fotografií a videí? My ľudia máme tendenciu všetko zjednodušovať. Priemerný človek v súčasnosti prečíta na webovej stránke len 20% textu. Čím menej textu, tým lepšie. 90% informácií je do mozgu presúvaných vo vizuálnej podobe. Táto vlastnosť je zakódovaná už v názve samotného Instagramu. Instantný — okamžitý a gram ako najmenšia hmotnostná prenosná jednotka vravia za všetko. Všetci to dobre poznáme, po štyroch hodinách offline už môžeme strácať prehľad. Fotografie nemožno sťahovať, spam nemá šancu prežiť a prítomnosť trollov je minimálna. Instagram je priekopníkom modernej doby a Zuckerberg to vedel už v čase, keď bolo toto všetko len na začiatku.

Časy kedy boli v móde ICQ, MySpace či Pokec sú už rozhodne dávno preč, avšak smeruje podobným smerom aj Facebook? Nuž, Instagram začína mať instantne navrh
Časy kedy boli v móde ICQ, MySpace či Pokec, sú už rozhodne dávno preč, avšak smeruje podobným smerom aj Facebook? Nuž, Instagram začína mať instantne navrch. (Foto: freeto.use)

Facebook má stále náskok, tempo však výrazne kleslo

Facebook podľa štatistík stráca nielen čas strávený užívateľom, ale aj užívateľov samotných. V Spojených štátoch amerických klesol počet užívateľov od roku 2017 o neuveriteľných 15 miliónov. Západ je v oblasti týchto trendov považovaný za prognostika budúcnosti. Samozrejme, v tom období Facebook zakopol s funkciou Prieskumník, kvôli ktorej mohol byť pokles spôsobený a Instagram sa tešil narastajúcej popularite. Pri aktívnych užívateľoch je čas strávený na Instagrame oproti Facebooku v súčasnosti vyšší o tretinu. Aj preto sa Instagram stáva čoraz vyšším centrom záujmu.

Čo teda Facebooku zostalo? Messenger, skupiny a šírenie dôkladnejších informácií sú stále jeho hybnou silou. Atmosféra nie je tak uvoľnená, ale zato ponúka široké spektrum názorov, možnosť byť súčasťou určitých (interaktívnych) komunít či zdieľať s ostatnými svoje politické presvedčenia do hĺbky. Ani dobrá propagácia či marketing si nesmú dovoliť Facebook obchádzať. S 2,4 miliardami aktívnych užívateľov mesačne a miliardou denne má stále čo ponúknuť. Mladá generácia síce začala moderné „sťahovanie národov“ – profilov, ale staršie generácie zostávajú Facebooku verné.

V Spojených štátoch amerických klesol počet užívateľov od roku 2017 o neuveriteľných 15 miliónov (údaje v percentách). (Foto: edisonresearch.com)

Instagram púta vodnou hladinou, Facebook samotnou vodou. Instagram ponúka šľahačku a čerešne a Facebook zas cesto a krém. Instagram a Facebook ťažko porovnávať ako dve súčasti jedného celku. Preto sú takéto prirovnania možno kontraproduktívne. Mne osobne sa páči prirovnanie fén a uterák. Jedno je príjemné a efektívne na styling, druhé zas nevylúčiteľné v abstrahovaní toho podstatného. Obe však zrejme budú ďalej vplývať na našu spoločnosť tým vlastným spôsobom a o našu pozornosť tak skoro neprídu.

Benjamín Vodrážka

Mladý redaktor, ktorého fascinuje spoznávať rôzne oblasti života. Myslí si však, že najviac sa toho dokáže naučiť od druhých ľudí z ich životných príbehov. Veľmi rád preto aj skúša ukazovať smer ostatným, ktorý ich môže priviesť na zaujímavé a pekné miesta.

Komentovať

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *