Kultúra

V novej interaktívnej inscenácii Teror diváci rozhodujú o jej konci

DJZ prináša divákom interaktívnu premiéru (Foto: DJZ/René Miko)

Divadlo Jonáša Záborského svoj repertoár obohatilo o tretiu premiéru aktuálnej sezóny. V spolupráci s úspešnou režisérkou Adrianou Totikovou pripravilo netradičnú interaktívnu inscenáciu Teror, v ktorej sa diváci podieľajú na rozhodnutí súdu a v konečnom dôsledku ovplyvnia aj záver celého predstavenia. Inscenácia mala premiéru v piatok 22. februára na Malej scéne DJZ.

Človek odjakživa uvažuje nad závažnými morálnymi otázkami týkajúcimi sa života a smrti, nad princípmi, zákonmi i nad dôstojnosťou jednotlivca. Podobné morálne otázky navodzuje aj inscenácia Teror v réžii Adriany Totikovej. Diváci sa pri tejto hre v priamom prenose stávajú svedkami súdneho procesu. Hlavným aktérom je vojenský pilot Lars Koch (Matej Erby), obžalovaný z vraždy 164 pasažierov dopravného lietadla nemeckej Lufthansy. Dopravné lietadlo unesené teroristami totiž mierilo na preplnenú Allianz Arénu so 70 000 divákmi. Koch bol nútený rýchlo konať a rozhodol sa napriek príkazom nadriadených lietadlo zostreliť. Vďaka tomu zachránil väčšie množstvo ľudských životov, avšak za cenu 164 mŕtvych.

Matej Erby ako obžalovaný pilot Lars Koch (Foto: DJZ/René Miko)

Je však oprávnené vraždiť, aj keď náš skutok sprevádzajú šľachetné úmysly? Je možné nadradiť väčšinu nad menšinu? Ťarchu tohto náročného rozhodovania tvorcovia inscenácie nechávajú na divákov, ktorí v závere súdneho procesu rozhodnú o vine či nevine nemeckého pilota. Je len na divákoch, či protagonistu označia za vraha, alebo naopak za hrdinu.

„Základnou definíciou tejto inscenácie je, že je interaktívna. Znamená to, že divák sa stáva partnerom a súčasťou tejto inscenácie. My túto hru nevieme zahrať bez diváka. Jeho úloha je v tomto prípade povýšená, a o to viac naňho prenášame istú zodpovednosť, ako predstavenie skončí. A možno v širšom kontexte aj zodpovednosť nad vlastným uvažovaním a vlastnými myšlienkami a nad tým, akú úlohu zohráva jednotlivec v súčasnej spoločnosti,“ uviedla na margo inscenácie Adriana Totiková.

Európsky bestseller prvýkrát v slovenskom divadle

Režisérka Adriana Totiková prostredníctvom tejto inscenácie spolupracuje s DJZ po prvýkrát. Náročný text Ferdinanda von Schiracha jej na spracovanie navrhol umelecký šéf divadla. „Michal Náhlik mi dal čas na rozmyslenie, pretože vedel, že tento titul je naozaj náročný a možno nie je každému blízky. Priznávam, že pre mňa to bola výzva, dala som si istý čas na rozmyslenie. Napokon som rada, že sme pripravili titul, ktorý je náročný na sústredenie, ale verím, že svojou formou a príbehom bude atraktívny,“ zdôvodnila dôvod výberu divadelného textu Totiková. Tento text sa stal európskym bestsellerom a v súčasnosti sa hrá v divadlách po celom svete.  

Diváci sa stávajú súčasťou súdneho procesu (Foto: DJZ/René Miko)
Obhajoba i obžaloba dostávajú vyvážený priestor (Foto: DJZ/René Miko)

V metaforickom prostredí súdu si diváci vypočujú argumenty oboch strán – obžaloby i obhajoby. „Našou úlohou bolo diváka nijakým spôsobom nemanipulovať, ukázať mu argumenty, témy a fakty aj jednej, aj druhej strany, a čo najviac to vyvažovať, aby sa divák rozhodol sám podľa svojho vedomia a svedomia a podľa toho, ktoré argumenty on považuje za závažné,“ vysvetlila režisérka. Pri realizácii predstavenia tvorivý tím diskutoval so sudkyňou, prokurátorkou aj s bojovým pilotom, aby tak získal odborný pohľad na prípad.

V predstavení sa ako Lars Koch v hlavnej úlohe predstavil Matej Erby, ktorý sa ťažko zžíval so svojou postavou. „Dôležité je ponoriť sa do toho myslenia. Sú ľudia, ktorí sú behom pár minút vystavení rozhodnutiu, ktoré si my možno ani nevieme predstaviť. Možno vidíme hru a rozmýšľame o nej, ale byť naozaj v takejto situácii je nezávideniahodné,“ uviedol. Okrem neho sa v inscenácii predstavili Igor Kasala, Michal Novodomský, Ľudmila Dutková, Veronika Husovská, Ján Ivan a ďalší.

Hra má podnietiť diskusiu

Prečo je táto inscenácia prínosná pre súčasnú spoločnosť? „Táto hra podnecuje veľké spoločenské debaty a plní funkciu toho, čo by mali plniť politici alebo médiá, a podnecovať k osobnej zodpovednosti a uvažovaní o súčasnom svete,“ vyjadrila sa Adriana Totiková. Dôležitosť tohto divadelného textu zdôraznila aj herečka Veronika Husovská: „Je veľmi dôležité, aby sa divák vedel zamyslieť a rozhodnúť sa a vyjadriť svoj názor aj v dnešnej dobe, kedy vieme byť apatickí voči veciam, ktoré sú okolo nás.“

Foto: DJZ/René

Zakaždým, keď sa predstavenie hrá, diváci môžu dvojako rozhodnúť o jeho konci, pričom ani sami herci do posledného momentu nevedia, ako skončí. Výsledky hlasovania divákov sú zaznamenávané a stávajú sa súčasťou globálneho projektu. Na stránke http://terror.theater/en si môžete pozrieť, ako hlasovali diváci v jednotlivých krajinách sveta.

Legenda hovorí, že sa dokáže premeniť z Evil Queen na SnowWhite - záleží od množstva kofeínu v krvi. Miluje kvety, kávu, bylinkové čaje a všetky knihy na svete, no najviac sa jej zrýchli tep pri severských kriminálkach. Taktiež zbožňuje predstavu, že jedného dňa svoju milovanú Škandináviu aj navštívi. U ľudí nenávidí aroganciu a nedostatok sebareflexie.

Dominika Grošková

Legenda hovorí, že sa dokáže premeniť z Evil Queen na SnowWhite - záleží od množstva kofeínu v krvi. Miluje kvety, kávu, bylinkové čaje a všetky knihy na svete, no najviac sa jej zrýchli tep pri severských kriminálkach. Taktiež zbožňuje predstavu, že jedného dňa svoju milovanú Škandináviu aj navštívi. U ľudí nenávidí aroganciu a nedostatok sebareflexie.

1 Komentár

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *