Keď sa kniha „zmení“ na film, výsledky môžu byť rôzne. Prísni prívrženci knižného spracovania sa často k jeho filmovej podobe vyjadrujú negatívne, či naopak, filmové spracovanie ich možno „dostane“ viac, než samotná kniha. Filmovej podoby sa dnes môže ujsť i knihám slovenských autorov, ktoré sa stali značne obľúbenými. Tak to bolo aj v prípade bestselleru Všetko alebo nič od slovenskej autorky Evy „Evity“ Urbaníkovej. A o tom, ako môže filmový výsledok vnímať knižný fanúšik, sa dozviete v mini recenzii od redaktorky Unipo Press, ktorá si tento film nenechala ujsť!
Keď v roku 2007 vydala spisovateľka Eva Urbaníková knižku s názvom Všetko alebo nič, zaplnila na Slovensku miesto, ktoré tu do tých čias bolo prázdne. Miesto romantických titulov určených prevažne ženskému publiku s dávkou špecifického humoru a bez, pre tento druh literatúry príznačných, „happy end-ov“. Knihy o bezhlavej zamilovanosti, o nerozhodných mužoch, o zložitých vzťahoch a vtipných či smutných okamihoch každodenných dní si získali mimoriadnu obľúbenosť u slovenského, ale aj českého čitateľského publika. Eva Urbaníková tak mohla naplno rozbehnúť svoje vydavateľstvo s názvom Evitapress, v ktorom vydáva knižky podobného charakteru. A práve kniha Všetko alebo nič, ako aj jej pokračovanie, zožali na Slovensku a v Česku ovácie takých rozmerov, že netrvalo dlho a danú knihu sa rozhodli sfilmovať.
Po štyroch rokoch natáčania pod dohľadom režisérky Marty Ferencovej, producenta Petra Núňeza a autorky knihy Evy Urbaníkovej sa čitatelia dočkali! 12. januára 2017 sme si v českých a slovenských kinách mohli prvýkrát vychutnať film v jeho konečnej podobe, ktorú tvorcovia dosiahli po niekoľkých komplikáciách, ktoré sa udiali počas jeho natáčania. Ani tie ich však neodradili, čo viedlo k divácky mimoriadne úspešnému filmu, ktorého návštevnosť dosiahla v Česku a na Slovensku už počas prvého víkendu približne 118 000 divákov. Príbeh tridsiatničky Lindy a jej lásky k záhadnému a komplikovanému Jakubovi si tak aj vo filmovej podobe zjavne získal skutočne výraznú popularitu.
Napriek tomu, že mi klasicky ženská, romanticky ladená literatúra nie je priveľmi blízka, „evitovky“ som si zamilovala. Predovšetkým Všetko alebo nič, preto som sa filmového spracovania tejto knižky nevedela dočkať. Táto snímka vo mne zanechala veľa dojmov, preto som sa rozhodla zhodnotiť tento film tak trocha po svojom. Svoje pocity som rozdelila na pozitíva a negatíva, ktoré sa mi s týmto filmom spájajú.
🙂 POZITÍVA filmu VŠETKO ALEBO NIČ:
- V publiku nesedeli len ženy. Našli by ste tam skôr páriky a mužov, ktorí sa od samého začiatku tvárili znechutene a vopred očakávali rovnaké znechutenie i z filmu. Napriek tomu bolo v sále už po niekoľkých minútach počuť burácajúci smiech mužského osadenstva. Páni, ktorých som sa po filme spýtala na ich názor, sa vyjadrili, že napriek prvotným predsudkom ich tento film milo prekvapil najmä svojím humorom.
- Druhý bod nadväzuje na predchádzajúci. HUMOR. Vo filme ho bolo, podľa môjho názoru, viac ako v samotnej knihe. Bol prítomný v situačnej a nenásilnej podobe. Pri vtipných dialógoch si na svoje príde každý.
- Herecké obsadenie: Táňa Pauhofová, ktorá stvárnila hlavnú predstaviteľku Lindu, zvládla túto rolu bravúrne. Rovnako aj Ľuboš Kostelný v podobe kamaráta či poľskí herci v úlohách osudových mužov, čo je v rámci slovenských filmov vhodným osviežením vzhľadom na to, že v týchto rolách vidíme zväčša notoricky známych slovenských hercov. Zámer tvorcov obsadiť ako kľúčové postavy známych i menej známych zahraničných hercov sa tak ukázal ako mimoriadne efektívny.
- Strih, kamera a celkový vizuálny zážitok z filmu. Všetky tieto zložky boli vo filme prepracované do detailov a dotvárali tak priateľský a zábavný dojem.
- Dynamika deja. Ani prirýchla, ani príliš rozvláčna, ako by sme od romantického filmu očakávali. V mojom prípade prevládal počas filmu dojem, akoby sa v ňom všetko dialo v tej správnej chvíli. V správnej chvíli nastal aj koniec, ktorý tvorcovia zbytočne nenaťahovali.
🙁 NEGATÍVA filmu VŠETKO ALEBO NIČ:
- Rozdiely oproti knihe. Zrejme ide v prípade spracovania knihy do podoby filmu o pomerne bežný jav. Azda preto, že pri natáčaní bola i samotná autorka knihy, som očakávala, že v tomto prípade bude film skutočne zodpovedať knihe. Niekoľko faktov, ktoré v knihe výrazne ovplyvňovali dej i konanie postáv, však bolo vo filme pozmenených. Dovolím si tvrdiť, že film zodpovedá knihe len v skutočne najdôležitejších dejových rovinách.
- Druhý bod aj v tomto prípade nadväzuje na prvý. Zrejme pre časovú obmedzenosť chýbali vo filme dôležité momenty vzťahu hlavných postáv, Lindy a Jakuba. Pre knihu príznačné romantické situácie, v ktorých sa Linda do Jakuba zamiluje, vo filmovom spracovaní nenájdete. V konečnom dôsledku tak postava Jakuba väčšinu času pôsobí nanajvýš nesympaticky a chladne, čo v divákovi utvrdzuje predstavy o mimoriadnej naivite hlavnej hrdinky, ktorá sa do Jakuba zamilovala bez akejkoľvek relevantnej, či skôr romantickej, príčiny.
- Zvuk. Zvuk a ešte raz: zvuk! To, že poľských hercov dabujú známe slovenské hlasy, je pochopiteľné. Avšak zrejme preto, že sa film pôvodne natáčal v českom jazyku, je svojím vlastným hlasom nadabovaná dokonca i samotná hlavná predstaviteľka Táňa Pauhofová. Zvuk v niektorých častiach nekorešponduje s artikuláciou, no najvýraznejším negatívom je jeho neprirodzenosť. Skrátka, to, že je film do slovenského jazyka predabovaný v štúdiu, rozozná, podľa môjho názoru, väčšina vnímavého publika.
Napriek spomenutým negatívam si myslím, že tento film stojí za to. Minimálne za pozretie s účinkom v podobe pobavenia sa a oddychu. Pravdaže, pri tomto druhu romantickej komédie nemožno očakávať intelektuálny zážitok či vysoké umenie, avšak pre diváka, ktorý si chce pri filme oddýchnuť a pri troške šťastia sa aj zasmiať, je tento snímok nepochybne vhodnou voľbou.
Komentovať